Ostrzegawczy dźwięk wydawany przez samochód elektryczny (ang. AVAS) może wydawać się kompletnie nieistotną kwestią, ale nie wolno nam zapominać, że Nokia podbiła rynek telefonów komórkowych właśnie dzięki personalizowanym dzwonkom. Polestar najwyraźniej ma tego świadomość.

Coraz ciekawsza komunikacja na linii elektryk -> człowiek

Mechanizm ostrzegania pieszych przed nadjeżdżającym samochodem elektrycznym lub zelektryfikowanym ma już dobre kilka lat. W Europie stał się elementem obowiązkowego wyposażenia aut nowych w lipcu 2019 roku. Większość producentów stosuje w nim przyjemny modulowany dźwięk elektroniczny przypominający UFO lub odkurzacz:

 

Fiat poszedł inną drogą i w nowym 500e zaproponował arię operową. Również Polestar postanowił się wyróżnić. Jak mówi prezes firmy, Thomas Ingenlath, chodziło o naturalny, subtelny dźwięk, który będzie wyjątkowy i pozwoli na identyfikację marki mimo swej prostoty. Udało się wygenerować dwa brzmienia, które zostały „stworzono według bardzo konkretnych parametrów i na które złożono wniosek patentowy (!)”.

Pierwszy dźwięk brzmi jak lekki przeciąg w jaskini albo syk powietrza w skafandrze kosmicznym, w którym zawór znajduje się niedaleko głowy:

Drugi przypomina efekt pracy elektrokardiografu lub po prostu budzika:

I choć dziś zagadnienie może wyglądać na trywialne, wyróżniający się wzornictwem nadwozia i estetyką brzmienia Polestar 2 może naprawdę przyciągać wzrok na ulicy:

Nowe systemy bezpieczeństwa Polestara 2

Firma pochwaliła się przy okazji nowymi systemami bezpieczeństwa w samochodzie. Ujawniono, że pojemnik baterii wzbogacono o blok aluminium, który ma zabezpieczać akumulator – oraz znajdującą się nad nim kabinę pasażerską – przed penetracją przez zewnętrzne obiekty. Znajduje się on w przedniej części pojemnika oraz po jego bokach.

Ponadto w momencie uderzenia bateria jest fizycznie odłączana od reszty auta, żeby nie doszło do ewentualnego porażenia ludzi prądem (źródło).

Polestar 2: cena, dane techniczne i spodziewana data premiery w Polsce

Polestar 2 na wybranych rynkach ma być dostarczany jeszcze w tym roku. Są wśród nich kraje, w których samochody elektryczne cieszą się dużym zainteresowaniem (Norwegia, Holandia) oraz duże gospodarki (Chiny, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy). Polski w tym zestawieniu na razie nie ma, brakuje tu też oficjalnych komunikatów – spodziewamy się, że auto będzie u nas dostępne wraz z Volvo XC40 Recharge, czyli od 2021 roku.

 > Ceny Polestar 2 dla Europy: 469 000 koron w Norwegii, 58 800 euro w Niemczech. Najdrożej w Szwecji

Cena Polestara 2 w wariancie Launch Edition rozpoczyna się od niecałych 60 tysięcy euro w Holandii, co w naszym kraju odpowiadałoby dziś niecałym 280  tysiącom złotych. Samochód dysponuje baterią o pojemności użytecznej 75 kWh (całkowita: 78 kWh), dwoma silnikami o łącznej mocy 300 kW (408 KM), a jego producent obiecuje „500 jednostek WLTP”, czyli około 420-430 kilometrów zasięgu realnego.

Auto jest bezpośrednim konkurentem Tesli Model 3, Jaguara I-Pace, ewentualnie Tesli Model Y.

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]