Portal Electrek wyciągnął z raportu giełdowego Tesli oraz wypowiedzi jej przedstawicieli garść ciekawostek na temat baterii Tesla Model 3. Wiele wskazuje na to, że wchodzące w jej skład ogniwa 2170 wyprzedzają świat o 2-3 lata. Dzięki temu auto jest lżejsze, a konkurencja ma problem z osiągnięciem identycznych zasięgów.

Krótkie wprowadzenie: bateria a ogniwo – czym się różnią

Przypomnijmy: ogniwa to podstawowe cegiełki, z których zbudowana jest bateria samochodu elektrycznego. Pojedyncze ogniwo może być samodzielną baterią (np. baterie do zegarków czy smartfonów), ale może też stanowić część znacznie większej całości, która zarządzana jest przez BMS. W samochodach elektrycznych bateria to zawsze zbiór ogniw i BMS:

> BMS a TMS – czym się różnią systemy w bateriach samochodów elektrycznych?

Ogniwa 2170, czyli zupełnie nowe baterie Tesli 3

Portal Electrek wyekstrahował z raportu kwartalnego Tesli oraz rozmów z akcjonariuszami garść informacji o ogniwach 2170*): są wyższe, mają większą średnicę i pojemność niż stosowane w Modelu S i Modelu X ogniwa 18650. Tesla chwali się, że zwiększono w nich zawartość niklu. I teraz najciekawsze: ogniwa NCA (nikiel-kobalt-aluminium) Tesli mają mieć niższą zawartość kobaltu niż ogniwa (nikiel-kobalt-mangan) NMC 811**), które inni producenci będą produkować dopiero w przyszłości!

Jakie są efekty tych zmian? Kolosalne:

  • Tesla Model 3 waży tyle, co samochody spalinowe tego segmentu; gdyby wykorzystywała starsze ogniwa 18650, byłaby cięższa,
  • niższa zawartość kobaltu oznacza niższą cenę produkcji baterii, a więc mniejszą podatność na wzrost jego cen na świecie,
  • wysoka gęstość energii w baterii oznacza niższy koszt na kWh lub na 100 kilometrów zasięgu.

> Nowe technologie produkcji baterii = Nissan Leaf z 90 kWh i zasięgiem 580 km około 2025 roku

Portal Electrek nie ryzykuje tego twierdzenia, jednak z opowieści wynika, że Tesla z produkowanymi przez siebie bateriami jest mniej więcej 2-3 lata przed konkurencją. To kwestia przewagi technologicznej wypracowanej w ciągu ostatnich 10 lat.

*) Tesla nazywa te ogniwa „2170”, niekiedy „21-70”, reszta świata posługuje się długim zapisem: 21700. Oznacza on 21 milimetrów średnicy i 70 milimetrów wysokości. Dla porównania: ogniwa 18650 mają 18 milimetrów średnicy i 65 milimetrów wysokości.

**) stosowane są zarówno oznaczenia NCM (np. Basf), jak i NMC (np. BMW).

Na zdjęciu: ogniwa (paluszki) 2170 z Tesli 3 i stojące obok nich mniejsze paluszki 18650 z Tesli S/X (c) Tesla

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 4.7]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: