Porsche oficjalnie ogłosiło wprowadzenie na rynek „taniego” Porsche Taycan 4S, które startuje od równowartości około 451 tysięcy złotych. Samochód dostępny jest w opcji z mniejszą baterią oraz z innym silnikiem przy tylnej osi, co przekłada się na gorszy zasięg i słabsze osiągi.
Porsche Taycan 4S: cena, specyfikacja i wszystko, co wiemy, w porównaniu do Taycan Turbo / Turbo S
Spis treści
Porsche Taycan 4S może zostać wyposażony w baterie o dwóch pojemnościach:
- znany z Taycana Turbo/Turbo S pakiet akumulatorów 93,4 kWh (83,7 kWh pojemności użytecznej) o nazwie „Performance Battery Plus”,
- nowy pakiet „Performance Battery” o pojemności całkowitej 79,2 kWh (brak informacji o pojemności użytecznej, źródło).
Dopłata do większych akumulatorów wynosi w Niemczech 6 521,2 euro. Bez nich Taycan 4S osiąga moc maksymalną wynoszącą 390 kW (530 KM), z nimi – 420 kW (571 KM).
> Tesla Model 3 Performance vs tuningowane BMW 535d (E60) – kto wygra? [wideo]
Najtańsze elektryczne Porsche dysponuje dwoma silnikami z magnesami trwałymi (PSM), po jednym na oś, ale w porównaniu do wersji Turbo i Turbo S ten napędzający tylne koła jest słabszy. Efekt jest taki, że przyspieszenie Porsche Taycan 4S do 100 km/h trwa 4 sekundy, czyli jest o 0,8 lub 1,2 sekundy dłuższe niż w wypadku edycji Turbo lub Turbo S.
Słabsze przyspieszenie, ta sama przekładnia, niższa cena
Zmianie nie uległa przekładnia: auto dysponuje dwoma biegami, z których drugi aktywuje się tylko podczas spokojniejszej jazdy. Przy jeździe dynamicznej skrzynia blokuje się na pierwszym przełożeniu.
> Porsche zwiększy produkcję Taycana. „Wielkie zapotrzebowanie”
Najsłabszy model Taycan 4S z pakietem „Performance Battery” pozwala na ładowanie z mocą do 225 kW, natomiast przy „Performance Battery Plus” moc ładowania wynosi do 270 kW – dokładnie tyle samo, ile w droższych wariantach. Deklarowany przez producenta zasięg WLTP Porsche Taycan 4S wynosi odpowiednio 407 i 463 km dla powyższych pakietów akumulatorów.
Zużycie energii, również według WLTP, wynosi 24,6 kWh/100 km (246 Wh/km) dla pakietu „Performance Battery” lub 25,6 kWh/100 km (256 Wh/km) dla „Performance Battery Plus”. To całkiem niezły wynik na tle mocniejszych braci, jednak trzeba pamiętać, że samochód dysponuje 19-calowymi felgami, podczas gdy warianty Turbo oferowane są z felgami 21-calowymi.
Realny zasięg i cena Porsche Taycan 4S
Z powyższych wartości można oszacować, że realny zasięg najtańszego elektrycznego Porsche wyniesie odpowiednio około 340-350 km („Performance Battery”) lub 390-400 km („Performance Battery Plus”) na jednym ładowaniu [obliczenia www.elektrowoz.pl].
Cena najsłabszego modelu jest o niemal 200 tysięcy złotych niższa niż koszt zakupu wersji Turbo – jest to kwota odpowiadająca 451 tysiącom złotych (105 607 euro) w porównaniu do bazowej ceny Porsche Taycan Turbo startującej w Polsce od 650 tysięcy złotych. Oficjalne ceny samochodu dla naszego kraju zostaną zapewne podane wkrótce, jednak nie spodziewamy się dużej różnicy w stosunku do naszych obliczeń.
> Tesla Model S „Plaid” pokonała Porsche Taycan na Nürburgring o 19 sekund?
„Tanie” elektryczne Porsche można już zamawiać. Dostawy mają się rozpocząć w styczniu 2020 roku.