22 lutego 2018 roku weszła w życie Ustawa o elektromobilności. Zgodnie z przepisami Ustawy, samochody elektryczne i hybrydy zostały zwolnione z akcyzy, ale… jeszcze nie zostały. Na wejście w życie odpowiednich przepisów musi wyrazić zgodę Komisja Europejska.

> Ustawa o elektromobilności [PDF] do pobrania (ZA DARMO)

Jaka jest akcyza na samochody elektryczne i hybrydy plug-in?

Dla samochodów elektrycznych wartość akcyzy wynosi 3,1 procent. W wypadku nowoczesnych hybryd (ładowanych z gniazdka, ang. plug-in) jest zależna od silnika i wynosi 3,1 procent dla samochodów z silnikami o pojemności do 2 litrów lub 18,6 procent dla aut z silnikami o pojemności 2 litrów i większych.

> Ustawa o elektromobilności: chcesz wiedzieć więcej? Zadaj pytanie!

Kiedy elektryki potanieją o wartość akcyzy?

Jako że wartość akcyzy dolicza się przed podatkiem VAT, samochody elektryczne i nowoczesne hybrydy powinny potanieć o co najmniej 3,8 oraz 22,88 procent (bo wartość akcyzy razy podatek VAT w wysokości 23 procent). „Powinny”, ale niekoniecznie potanieją, ponieważ koszt akcyzy ponosi importer, który sam decyduje o obniżce cen.

Co jednak najważniejsze: na zniesienie akcyzy (art. 58) musi wyrazić zgodę Komisja Europejska (art. 85, pkt. 2). Z akcyzy zwolnione będą te samochody, w których podatku akcyzowego jeszcze nie opłacono. To znaczy: jeśli ktoś kupił samochód elektryczny przed decyzją Komisji Europejskiej i zapłacił podatek, to już go nie odzyska.

Dopiero samochody, co do których obowiązek podatkowy powstał po pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej, będą zwolnione z podatku akcyzowego.

Kiedy Komisja Europejska wyda decyzję?

Zgodnie z komunikatem Ministerstwa Energii, KE została zapoznana z wątpliwymi fragmentami już w styczniu 2017 roku. Biorąc pod uwagę tempo prac Komisji, moglibyśmy spodziewać się decyzji nawet po 1-2 miesiącach, czyli najpóźniej w marcu 2018 roku.

Nie jesteśmy jednak krajem, który szczególnie chętnie współpracuje z organami Unii Europejskiej, dlatego finalna decyzja może się przeciągnąć. Co więcej: jeśli decyzja będzie negatywna, temat zwolnienia z akcyzy całkowicie upadnie.

> Nowy Ford Focus (2019) w Portugalii – elektryk z bateriami 40+ kWh?!

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Daimler: Tesli się nie uda, nie ma szans – zalajkuj i ZOBACZ:

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]