Należąca do chińskiego koncernu Geely marka Zeekr oficjalnie ogłosiła start sprzedaży swoich dwóch modeli w Szwecji i Holandii: Zeekr X i Zeekr 001. Cena Zeekr X zaczyna się od 44 990 euro, auto jest crossoverem segmentu C zbudowanym na tej samej platformie SEA2, na której powstało Volvo EX30 czy Smart #1. Wspomniana Kia Niro EV kosztuje w Holandii od 44 795 euro, jest tańsza o zaledwie 195 euro. I gorsza.

/Zeekr 001 zostanie omówiony w osobnym materiale/

Zeekr X: cena, dane techniczne i wszystko, co wiemy

Ceny Zeekr X zaczynają się w Holandii od wzmiankowanych 44 990 euro. Bezpośrednio po kursie daje to 203 500 złotych, gdyby natomiast producent uznał za bezpośredni benchmark Kię Niro EV, bazowa kwota wyniesie 199 800 złotych.

Zeekr X to stosunkowo nowy produkt w ofercie marek Geely. Auto ma 2,75 metra rozstawu osi, 4,45 metra długości, teoretycznie więc jest bezpośrednią konkurencją Kii Niro EV, chociaż koncern Geely chciałby raczej lokować go w segmencie premium. Model ma baterię o pojemności 69 (66) kWh (więcej niż Niro EV), ładuje się z mocą do 150 kW (więcej niż Niro EV), podstawowy wariant wyposażony jest w silnik o mocy 200 kW/272 KM (więcej niż w Niro EV) napędzający tylne koła (dane techniczne Zeekr X <- tutaj, konfigurator TUTAJ).

Wariant z napędem na tył ma mieć do 440 jednostek WLTP zasięgu, około 376 km realnie w trybie mieszanym, około 264 km na autostradzie przy 120 km/h i rozładowaniu baterii do zera [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu]. Jest też wersja z napędem na obie osie o mocy 315 kW/428 KM, której przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 3,8 sekundy. Nie przypominamy sobie, żeby w tym segmencie istniał podobny model, najbliższe będzie mu Volvo EX30.

Firma startuje od Szwecji i Holandii, by nabierać doświadczeń i stopniowo spróbować na innych rynkach. Cytowany przez Reutersa Spiros Fotinos, szef europejskiego oddziału, „ma nadzieję” na Danię, Niemcy, Francję i Norwegię w 2024 roku (źródło). Do 2026 roku marka chciałaby objąć „większość Europy Zachodniej”, nie zająknięto się o naszej części kontynentu, jakby tutaj miało zostać Volvo, miał się objawić Polestar i zaczął funkcjonować Polski Samochód Elektryczny „Izera”. Dostawy auta mają ruszyć jesienią 2023 roku.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 21 głosów Średnia: 4.7]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: