Na kanale Ingineerix pojawiło się nagranie ukazujące nowy silnik Tesli Model Y. Całość wraz z falownikiem, przekładnią, pompą i chłodnicą oleju znajduje się w jednej obudowie, uzwojenie w stojanie silnika wykonane zostało w formie spinek (płaskich, wygiętych blaszek) zamiast typowych okrągłych przewodów. Do tego rozwiązania przekonują się stopniowo wszyscy producenci aut elektrycznych, bo spinki (ang. hairpin design) pozwalają na obniżenie kosztów produkcji silników. 

Uzwojenie spinkowe w nowym silniku Tesli Model Y

Film można obejrzeć tutaj, polecamy w wolnej chwili (wymaga skupienia):

Uzwojenie stojana w kształcie spinek to wyższa wydajność samego silnika, ale też łatwiejsza automatyzacja procesu montażu, co przekłada się na niższe koszty produkcji. Rozwiązanie tego rodzaju od początku stosuje Volkswagen w linii ID. (zaczęło się od ID.3), taki silnik ma Jaguar I-Pace, pojawił się też w BMW iX3, a teraz jest w Tesli Model Y wyjeżdżającej z Giga Texas. Pierwszym samochodem z silnikiem tego rodzaju była Toyota Prius Hybrid z rocznika (2012).

Wyższa sprawność pozwala na niższe zużycie energii podczas normalnej jazdy lub też uzyskanie wyższych momentów obrotowych. O tym, co otrzyma użytkownik, decyduje oprogramowanie sterujące samochodu zaprogramowane przez producenta:

Spinki w stojanie plus trzy duże przewody (po lewej), którymi do stojana doprowadzane jest napięcie (c) Ingineerix

Właściciel kanału twierdzi, że Tesla zmodyfikowała obudowę silnika, dzięki czemu może ją zrobić taniej i lepiej. Pompa i filtr oleju znajdują się w obudowie. W przeciwieństwie do oleju w silnikach spalinowych, ten w silniku elektrycznym nie ma właściwie żadnego kontaktu ze światem zewnętrznym, dlatego powinien wystarczyć na cały cykl życia urządzenia. Wcześniej Tesla stosowała filtry wymienne, wkręcane, teraz zrezygnowała z tej opcji. Optymalizacji uległ też falownik, on też ma być tańszy w produkcji niż dotychczasowy wariant.

Nowy falownik tylnego silnika Tesli Model Y. Na górze widoczne są bezpieczniki pirotechniczne (ang. pyro fuse), które przerywają obwód w przypadku poważnej awarii

Nowy silnik Tesli Model Y (c) Ingineerix

Duże porównanie silników stosowanych w samochodach różnych producentów niemal trzy lata temu przygotował też Sandy Munro (poniżej). Widać na nim choćby, że Audi w modelu e-tron stosuje stosunkowo klasyczne (i niewydajne) rozwiązanie, podczas gdy Nissan zastosował układ z magnesami trwałymi ulokowanymi na obwodzie oraz ułożonymi w kształcie gwiazdy. Układ zastosowany przez Nissana był nietypowy, świadczył o tym, że producent musiał sporo eksperymentować z kształtem pola magnetycznego:

Nota od redakcji Elektrowozu: dzięki, Panie Krzysztofie, za podsunięcie tematu.

Jak sprawdzić, czy mamy silnik z nowym stojanem? Precyzyjnie opisał to Pan Mikej:

Zobacz przez tylne lewe koło jaką. Masz sygnatutę silnika. Ja mam w TMY LR Berlin sygnaturę 780:

3D3 / 960 – Front Motor in all Dual Motor Model 3/Y
3D1 / 980 – Rear Motor with 800A limit and wire windings (also front motor in Raven MS/MX and rear motor in Refresh MS/MX)
3D5 / 990 – Rear Motor with 600A limit and wire windings
3D6 / 740 – Rear Motor with 800A limit and hairpin windings
3D7 / 780 – Rear Motor with 600A limit and hairpin windings
4D1 / ### – Rear Motor with ???A limit and hairpin windings
4D5 / ### – Rear Motor with ???A limit and hairpin windings

Jego komentarz wraz ze zdjęciem jest TUTAJ.

Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:

Jeśli chcesz wynagrodzić Czytelników, którzy są niezawodni w niesieniu pomocy na Forum Elektrowozu, możesz kupić Teslę korzystając z któregoś z tych linków polecających: 7/ nabrU, 8/ ciastek, 9/ ELuk.

Zasady zabawy znajdziesz TUTAJ.
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]