Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Nowy Renault Scenic Elektryczny – trochę Renault Megane, trochę Nissan Ariya. Sensownie zestawiony, oby ceny były rozsądne

Nowy Renault Scenic E-Tech Elektryczny oficjalnie zadebiutował. Nowy elektryczny crossover łączy w sobie rozwiązania z Renault Megane E-Tech Elektrycznego i Nissana Ariya. Rozmiarowo konkuruje bezpośrednio z Kią Niro EV, jednak pod wieloma względami jest znacznie od niej nowocześniejszy. Dotyczy to zarówno zastosowanego oprogramowania (Android Automotive), jak też mocy ładowania czy deklarowanego zasięgu. Renault Scenic Elektryczny będzie dostępny w Polsce w okolicy wiosny 2024 roku.

Aktualizacja 2023/09/05, godz. 8.13: dodaliśmy wagę samochodu (na końcu), ponieważ nie znamy drugiego elektryka o tak dobrym stosunku pojemności baterii do masy. Widać, że Renault mocno zoptymalizowało swój projekt.

Renault Scenic E-Tech Electric – wszystko, co wiemy

Zacznijmy od tego, co zwykle najbardziej nas interesuje: od baterii i zasięgu. Otóż wariant tańszy będzie miał akumulator ~64 (60) kWh, który znamy z Renault Megane Elektrycznego, dzięki któremu zasięg WLTP Scenica E-Tech Electric wyniesie ponad 420 jedn. Wersja droższa otrzyma baterię 91 (87) kWh znaną nam z Nissana Ariya, co pozwoli jej na pokonanie ponad 620 jednostek WLTP. Dzięki uprzejmości Andrzeja Gemry z Renault Polska mamy schematy ich obu i zauważymy, że dodatkowa pojemność oznacza grubszą baterię w stronę kabiny oraz montaż tylnej kanapy bezpośrednio do pojemnika akumulatora. Tylne siedzenia się nie przesuwają:

Obydwa warianty mają napęd na przód, w pierwszym zastosowano silnik o mocy 125 kW/170 KM i 280 Nm momentu obrotowego, który pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 9,3 sekundy. W drugim jest mocniejsza jednostka: 160 kW/218 KM, 300 Nm momentu obrotowego i przyspieszenie 0-100 km/h w 8,4 sekundy. Nie są to więc rakiety, auta mają dynamikę porównywalną do VW ID.4 z silnikiem 150 kW/204 KM. Kia Niro EV przyspiesza nieco lepiej.

Średnica zawracania Renault Scenic Elektrycznego wynosi 10,9 metra, co jest niezłym wynikiem, jeśli weźmiemy pod uwagę, że średnica zawracania VW ID.3, w którym silnik napędza tylne koła, to 10,2 metra. Ale Kia Niro EV wypada lepiej, tam auto mieści się na 10,6 metra.

Renault Scenic E-Tech Electric, wymiary, ekologia

Producent chwali się, że elektryczny Renault Scenic przy 4,47 metra długości (C-SUV) i 2,78 metra rozstawu osi zaoferuje ludziom sporo przestrzeni w kabinie.  Pojemność bagażnika wynosi 545 litrów. To interesujące, bo Kia Niro EV /wymiary zbliżone: 4,42 m długości, 2,72 m rozstawu osi/ ma tylko 475 litrów. Kia mówi o Niro EV używając słowa „SUV”, Francuzi tymczasem podkreślają, że połączyli w bryle cechy hatchbacka i nadwozia typu SUV; to odwoływanie się do nadwozia typu hatchback jest dziś w Europie raczej nietypowe i „niemodne”.

System multimedialny samochodu działa pod kontrolą Android Automotive 12 (c) Renault

Renault deklaruje, że 24 procent materiałów użytych do produkcji samochodu pochodzi z recyklingu, w nadwoziu i podwoziu jest to średnio 37 procent, w przypadku aluminium w drzwiach i masce współczynnik ten wynosi 40 procent. Deska rozdzielcza składa się aż w 80 procent z materiałów z odzysku, obicie kierownicy to w ponad połowie (51 proc.) materiał pochodzenia biologicznego (25 proc. PVC z oleju rycynowego, 26 proc. bawełny). W modelu zrezygnowano z użycia skóry, materiał ten zniknie z całej gamy Renault do 2025 roku.

Moc ładowania, pompa ciepła, ciekawostki

Jak na Renault przystało, auto możemy wyposażyć w 3-fazową ładowarkę pokładową AC-DC o mocy 22 kW. Przy uzupełnianiu energii prądem stałym maksymalna moc wynosi 130 lub 150 kW (większa bateria). Standardem jest pompa ciepła, standardem nie jest natomiast one-pedal driving, samochód w ogóle go nie obsługuje.  Nawigacja umie sterować temperaturą baterii, by przygotować ją do ładowania, „optymalną” nazwano temperaturę wynoszącą 25 stopni Celsjusza.

Szklany dach samochodu (Solarbay) pozwala na sterowanie przeziernością, daje się przyciemniać w wybranych obszarach. Może być całkowicie nieprzezroczysty, częściowo przezroczysty lub po prostu przezroczysty – przód i tył podlegają osobnemu sterowaniu. Renault deklaruje, że rozwiązanie działa równie skutecznie, jak osłona mechaniczna, a jest lżejsze o 6-8 kilogramów. Przyciemnianie dachu widać pod koniec filmu reklamowego:

Francuska firma intensywnie pracowała nad odchudzeniem swojego samochodu. Waga Renault Scenic E-Tech Electric 91 (87) kWh to zaledwie 1 842 kilogramy. To świetny wynik, nie kojarzymy drugiego elektryka z tak dobrym stosunkiem masy do pojemności baterii. Na pewno pomogło użycie ogniw NCMA89, najnowszych dostępnych w ofercie LG Energy Solution.

Nowy Renault Scenic Electric ma trafić do Europy w pierwszej połowie 2024 roku. Cenniki mogą zostać ujawnione nieco wcześniej, spodziewajmy się auta o kosztach zakupu zbliżonych do droższych wariantów Kii Niro EV.

Nota od redakcji Elektrowozu: musimy się przyznać, że bardzo się cieszymy na ten model. Renault Zoe jest małe i stopniowo znika z rynku. Renault Megane Elektryczne wygląda świetnie, ale też jest dość małe. Elektryczny Renault Scenic to strzał w środek właściwego segmentu, Europa lubi segmenty B i C. A już wkrótce gama zostanie uzupełniona mniejszym modelem, Renault 5.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version