Politechnika w Eindhoven (Holandia) regularnie publikuje raporty dotyczące emisji dwutlenku węgla podczas wytwarzania i eksploatacji samochodów elektrycznych. Z najnowszego opracowania wynika, że po uwzględnieniu produkcji baterii Tesla Model 3 odpowiada za emisję mniejszą o 65 procent niż Mercedes C 200d.

Najnowocześniejsze diesle przegrywają z elektrykami z kretesem

Argument o tym, że „samo wyprodukowanie baterii samochodu elektrycznego powoduje wyższą emisję niż 5…10…15 lat jeżdżenia dieslem” pojawia się często w płatnych raportach, a następnie bywa powtarzany w internetowych komentarzach. Autorzy opracowań, które mają dowieść czystości aut z silnikami Diesla, stosują wszelkie możliwe sztuczki, żeby tylko uzyskać interesujący ich wynik:

> SKANDAL, ekolodzy w szoku, OKŁAMALI NAS, elektryki bardziej trujące, TYLKO DIESELKI [polemika]

Raporty Transport & Environment oraz TU Eindhoven stanowią dobrą kontrę do tych pseudobadań. Ich autorzy starają się rzetelnie odnosić do tematu i uwzględniać każde, również najnowsze przesłanki. Obecne studium emisji aut elektrycznych TU Eindhoven potwierdza tę tezę.

Tesla Model 3 vs Mercedes C 220d

Naukowcy wzięli na warsztat Teslę Model 3 oraz Mercedesa C 220d. Wynika z nich, że Tesla Model 3 powoduje średnią emisję 91 gramów [ekwiwalentu] dwutlenku węgla na kilometr, podczas gdy Mercedes C 220d – aż 260 gramów CO2 na kilometr. W obu przypadkach uwzględniono produkcję aut, dlatego nie należy porównywać tych wartości z danymi ze świadectwa homologacji.

Wystarczy, że Tesla pokona 30 tysięcy kilometrów (2-3 lata eksploatacji), by zbilansowała się emisja wynikająca z produkcji baterii. Wytwarzanie auta ma jednak spory wpływ na uwalnianie dwutlenku węgla do atmosfery. Cały samochód to 51 gramów CO2 dorzucane do kilometra przebiegu, z czego bateria odpowiada aż za 45 procent (23 g/km).

Mercedes z silnikiem Diesla wypada lepiej na etapie produkcji (32 g/km), ale szybko nadrabia spalinami, w których wytwarza aż 228 g CO2 na każdy przejechany kilometr.

Co ciekawe, dystans około 30 tysięcy kilometrów do zbilansowania produkcji baterii sprawdził się też w segmencie nie-premium. Volkswagen e-Golf zaczął wypadać emisyjnie lepiej niż Toyota Prius 1.8 po 28 tysiącach kilometrów.

Przyjęte założenia: 75 kg CO2/kWh baterii, 250 tys. km przebiegu, miks energetyczny z 250 g CO2/kWh energii

Badacze oczywiście zdradzili podstawę swoich wyliczeń. Przy emisji podczas produkcji baterii odwoływali się m.in. do danych podawanych przez Teslę i innych współczesnych raportów. Wyszło im, że do wytworzenia 1 kWh konieczna jest emisja 75 kilogramów ekwiwalentu CO2.

Wiele starszych opracowań pokazujących znacznie wyższy ślad węglowy elektryków opiera się na szacunkach szwedzkiego instytutu IVL z 2017 roku, które z kolei sięgały do źródeł z początków naszej dekady. IVL w 2017 roku obliczał, że wytworzenie 1 kWh baterii to aż 175 kg dwutlenku węgla. Najnowsza wersja raportu z roku 2019 obniża tę wartość do 87 kilogramów CO2.

> Produkcja i eksploatacja samochodu elektrycznego w Polsce i innych krajach UE a emisja CO2 [raport T&E]

Założono również, że średni czas życia baterii wyniesie 250 tysięcy kilometrów. Dawnej zakładano, że akumulatory przeżyją mniej więcej tyle, na ile oceniano samochód spalinowy – czyli 150-200 tysięcy kilometrów. Jednak wartość 150 tysięcy kilometrów nie ma żadnego uzasadnienia, jeżeli wziąć pod uwagę, że większość producentów oferuje gwarancję na baterię na 8 lat i 160 tysięcy kilometrów.

Z największą krytyką spotkało się założenie, że samochód będzie ładowany w miksie, który powoduje emisję 250 gramów dwutlenku węgla na każdą wytworzoną kilowatogodzinę energii. Dla porównania: w tej chwili w Polsce są to 672 g/kWh. Naukowcy bronią się jednak, że elektryki częściej ładowane są energią pochodzącą z OZE.

Polski miks energetyczny według stanu na 2 września 2020 roku, godz. 11-12 (c) ElectricityMap Live

A jak to będzie w Polsce? Tutaj z pomocą przychodzi nam najnowsze opracowanie Transport & Environment, zgodnie z którym nawet przy naszym węglowym miksie energetycznym poruszanie się elektrykiem spowoduje ograniczenie emisji CO2 o 29 procent w stosunku do samochodu spalinowego:

Cały raport w języku angielskim znajduje się TUTAJ.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 4.3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: