Najpierw Volvo, teraz Polestar. Chiński producent zapowiedział odświeżenie zespołów bateryjno-napędowych montowanych w Polestarze 2. Pojawią się one w samochodach już w tym roku (rocznik modelowy 2024), pozwolą na uzyskanie do 350 kW/476 KM mocy z pakietem Performance Pack. Samochody w wariantach Long Range dostaną też nową, większą baterię o pojemności 82 (~77) kWh zbudowaną w oparciu o ogniwa CATL. W wersjach Standard Range pozostanie akumulator o pojemności 69 (~65) kWh na ogniwach LG Energy Solution.
Nowy Polestar 2 MY24 bliżej Tesli Model 3
Spis treści
Polestar 2 to samochód bardzo odważny: na rynku zdominowanym przez SUV-y on jest liftbackiem zamykającym segment C (4,6 metra długości, 2,735 metra rozstawu osi, 1,86 metra szerokości bez lusterek) o przyjemnej dla oka linii i rewelacyjnych osiągach w najmocniejszej wersji zespołu napędowego. A teraz auto będzie jeszcze mocniejsze. Nowy Polestar 2 (2023) Long Range Dual Motor (AWD) z pakietem Performance Pack będzie miał aż 350 kW/476 KM mocy, 740 Nm momentu obrotowego i obiecuje przyspieszenie do 100 km/h w 4,2 sekundy (źródło), lepiej niż Tesla Model 3 LR.
Pojemność baterii dla wszystkich wariantów Long Range Dual Motor to 82 (~77) kWh, maksymalna moc ładowania wyniesie 205 kW. Z pakietem Performance Pack i bez niego producent obiecuje do 592 jednostek WLTP zasięgu, około 506 kilometrów realnie w trybie mieszanym, do 355 kilometrów na autostradzie przy szybkości 120 km/h i rozładowaniu baterii do zera [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu]. Należy pamiętać, że są to wartości „do”, zwykle wyliczane na najmniejszych felgach, podczas gdy na zdjęciach prasowych stosuje się felgi największe.
Największy zasięg będzie miała wersja Long Range Single Motor, która przy powyższej baterii będzie dysponowała jednym silnikiem na tylnej osi (dotychczas napędzał on przednią oś). Ma on mieć moc 220 kW/299 KM i 490 Nm momentu obrotowego, przyspieszenie 0-100 km/h Polestara 2 LR RWD wyniesie 6,2 sekundy. Wspomniany zasięg to do 635 jednostek WLTP, do 543 kilometrów realnie w trybie mieszanym, do 381 kilometrów na autostradzie przy 120 km/h [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu na podstawie wstępnych obietnic producenta].
Co ciekawe, większa bateria i wyższa moc ładowania pojawi się niemal wyłącznie w Europie. W Stanach Zjednoczonych, Chinach, Kanadzie i Korei Południowej zostanie stara bateria 78 (~75) kWh i moc ładowania do 155 kW.
Polestar 2 Standard Range Single Motor z napędem jak Polski Samochód Elektryczny „Izera”. Cena od 50 190 euro
Najtańszy będzie wariant Standard Range Single Motor, czyli Polestar 2 SR RWD wyposażony w akumulator o pojemności 69 (~65) kWh i silnik o mocy 200 kW/272 KM. Przyspieszenie auta do 100 km/h wyniesie 6,4 sekundy, producent obiecuje do 518 jednostek zasięgu WLTP, 443 kilometry realnie w trybie mieszanym, do 311 kilometrów przy jeździe autostradowej. Specyfikacja Polestara 2 Standard Range Single Motor jest bardzo charakterystyczna, odpowiada dokładnie temu, co zapowiedziano w naszym Narodowym Samochodzie Elektrycznym „Izera”.
Chińska marka zastosuje w tej wersji ogniwa LG En Sol, możemy się zatem spodziewać, że u nas dostawca będzie podobny. Cena Polestara 2 SR RWD ma startować w Niemczech od 50 190 euro. To równowartość 236 300 złotych, odpowiednik (po uwzględnieniu różnic w stawkach VAT) 244 200 złotych. A zatem szacunki redakcji Elektrowozu dotyczące ceny Izery mówiące o kwocie co najmniej 200-220 tysięcy złotych były raczej optymistyczne.
Nie wiemy ponadto, czy w tej kwocie nie uwzględniono aby dopłat – producenci czasem to robią podając wartości dla rynku niemieckiego.
Wbrew rozpowszechnianym w 2022 roku plotkom, Polestar jako marka nie wchodzi na razie do Polski. Jako kierunek wybrano na razie południe Europy, a nasz kraj znajduje się tylko wśród „rozważanych” (co usłyszeliśmy już nieoficjalnie). Samochody mogą być jednak u nas serwisowane, Polestar dysponuje większą liczbą warsztatów niż Tesla, jest bowiem naprawiany w salonach Volvo w Warszawie (Dom Volvo) i we Wrocławiu (V-Motors).
Are You planning to introduce Polestar cars to the Polish market?
— www.elektrowoz.pl – Samochody Elektryczne (@elektrowoz_pl) January 19, 2023
Nota od redakcji Elektrowozu: nie relacjonowaliśmy wszystkich cen, ponieważ, jak już powiedzieliśmy, nie wiemy, czy aby nie uwzględniono w nich niemieckich dopłat.