Peugeot zaprezentował swój kolejny model na platformie STLA Medium: Peugeota E-5008. Samochód dostępny będzie z baterią o pojemności całkowitej 98 kWh, dzięki czemu pokona nawet 660 jednostek WLTP na jednym ładowaniu, około 564 kilometrów realnie w trybie mieszanym. Jego kabina zmieści do 7 pasażerów przy 2,9 metra rozstawu osi i 4,79 metra długości. Sprzedaż E-5008 wystartuje jesienią bieżącego roku, auto będzie oferowane również w wariantach spalinowych.
Peugeot E-5008, dane techniczne i wszystko, co wiemy
W segmencie samochodów elektrycznych na 5+ osób, który europejski oddział Volkswagena kompletnie sobie odpuścił, koncern Stellantis poczyna sobie coraz śmielej. W 2023 roku zapowiedziano Citroena e-C3 SUV w wariancie z trzema rzędami siedzeń, teraz słyszymy o modelu o dwa segmenty większym i odpowiednio droższym, jakim zapewne będzie Peugeot E-5008. Przy czym polskie ceny modelu nie są jeszcze znane, sprzedaż ma się rozpocząć za pół roku.
Zgodnie z wstępnymi deklaracjami producenta, zasięg WLTP Peugeota E-5008 w zależności od wariantu ma wynosić od 500 do maksymalnie 660 jednostek w wersji Long Range. Edycja z napędem na przód oferowana będzie z silnikiem o mocy maksymalnej 157 kW/213 KM lub 170 kW/231 KM, w obu przypadkach do dyspozycji kierowcy będzie maksymalnie 345 Nm momentu obrotowego. Wariant z napędem na obie osie to 157 kW/213 KM z przodu i 80 kW/109 KM z tyłu, w sumie 237 kW/322 KM.
Mniejszy zasięg oznacza użycie baterii o pojemności całkowitej 73 kWh, większy symbolizuje duży akumulator 98 (~93) kWh. W obu przypadkach architektura samochodu jest 400-woltowa, Peugeot mówi o ładowaniu prądem stałym (DC) z mocą maksymalnie 160 kW, które od 20 do 80 procent ma trwać 30 minut. Dodajmy, że w Europie stosowany jest przedział 10->80 procent, koncern Stellantis wyraźnie nie chciał kłuć w oczy czasem uzupełniania energii wynoszącym więcej niż 30 minut.
Przy prądzie przemiennym standardem ma być trzyfazowa ładowarka pokładowa AC-DC o mocy 11 kW, ale w ramach opcji przewidziano ładowarkę o mocy 22 kW. Model będzie pozwalał na zasilanie zewnętrznych urządzeń z użyciem energii z baterii (V2L). Elementem podstawowego wyposażenia są adaptacyjne reflektory Pixel LED, oświetlenie nastrojowe ma mieć do 8 kolorów, zakrzywiony duży wyświetlacz na kokpicie (i-Cockpit) dysponuje aż 21-calową przekątną. Wśród elementów wyposażenia wymieniono pompę ciepła bez precyzowania, czy jest ona dostępna w bazowej wersji.
Podgrzewana kierownica jest standardem w E-5008 GT. Auto ma posiadać mechanizm rozpoznawania poleceń głosowych oraz zintegrowany ChatGPT, bazowa konfiguracja będzie wyposażona w kamerę cofania, podczas gdy widok 360 stopni (VisioPark 360) pojawi się jako opcja. Tylna kanapa będzie dzielona w proporcji 60:40, oparcie z kolei to 40:20:40. W trzecim rzędzie siedzeń oparcia są niezależne, mają się tam zmieścić nawet osoby dorosłe.
Pojemność bagażnika Peugeota E-5008 to 748 litrów przy 5 miejscach i 259 litrów przy 7 miejscach (42 cm szerokości), a przy złożeniu wszystkich oparć oprócz tych z pierwszego rzędu otrzymamy aż 1 815 litrów przestrzeni. Pod trzecim rzędem znajduje się dodatkowe 80 litrów wolnego miejsca na niewielkie bagaże (źródło).