Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Nowy patent Mazdy na hybrydę: 3 silniki elektryczne, w tym 2 w kołach + 1 spalinowy, możliwy wirujący tłok

Portal AutomobileMag zauważył nowy patent Mazdy na napęd hybrydowy. Jest on dość skomplikowany, w dodatku nie przypomina niczego, co dotychczas produkowano, a jak gdyby tego mało, we wniosku pojawia się wzmianka o możliwości zastosowania silnika z wirującym tłokiem. Zabrakło tylko zbiornika na wodór…

Patent Mazdy na hybrydę. Mechanik się cieszył, gdy salon sprzedawał

Konstrukcja układu jest następująca: w przedniej części samochodu znajduje się silnik spalinowy, który za pośrednictwem wału i przy współudziale centralnie położonego silnika elektrycznego napędza koła tylne. To jednak nie wszystko: w przednich kołach znajdują się dwa niezależne silniki elektryczne o wielkości tych stosowanych w układach uproszczonej hybrydy, ale pracujące z napięciem 120 zamiast 48 woltów (źródło).

Silnik spalinowy to nieznany silnik z widlastym układem cylindrów. Można się spodziewać niewielkich pojemności, może nawet pracy w cyklu Atkinsona – Mazda ma tutaj sporo doświadczeń z V6 2.0 stosowanym w starej Maździe Xedos. Jednak producent zaznacza, że silnik może w rzeczywistości zostać zastąpiony takim z wirującym tłokiem – również tutaj japońska firma ma całkiem sporo doświadczeń.

> Mazda patentuje kompaktowy silnik z wirującym tłokiem. Zrobi z niego generator prądu w hybrydach plug-in

Ale to nadal nie wszystko: całość uzupełniona jest przez trzy niezależne falowniki, niewielką baterię 3,5 kWh oraz superkondensator. Po co superkondensator? Żeby był w stanie oddać w krótkim czasie duży ładunek, dzięki któremu silniki wygenerują osiągną stosunkowo dużą moc. Dlaczego małe silniki w przednich kołach? Żeby nie były taki ciężkie, jak ich wysokonapięciowe odpowiedniki (od kilkudziesięciu do 100 i więcej kilogramów) – bo duży silnik w kole oznacza większą masę nieresorowaną.

Zastosowanie silnika V6 pracującego w cyklu Atkinsona zamiast Otto mogłoby pozwolić na uzyskanie wyższej mocy i lepszego momentu obrotowego z tej samej pojemności w porównaniu do klasycznego silnika 4-cylindrowego.

Jeśli jednak Mazda zrezygnuje z klasycznego układu cylindrów i zdecyduje się na wirujący tłok, może mieć problem ze względu na konieczność spełnienia norm emisji. Teoretycznie mógłby być zasilany wodorem, tylko że gdzie w tym skomplikowanym układzie upchnąć jeszcze dodatkowy zbiornik na wodór?

Bardzo, bardzo dziwny układ hybrydowy Mazdy…

> Mazda: Elektryki? Biopaliwa są ważniejsze

Zdjęcie otwierające: zaprezentowana w 2013 roku Mazda 2 RE TPEV z baterią o pojemności 20 kWh i silnikiem z wirującym tłokiem (1 cylinder, 330 cm3 pojemności) w roli agregatu prądotwórczego (ang. range extender)

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 4.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version