Nissan podał wstępne dane techniczne modelu Nissan Qashqai (2021). Po raz pierwszy w Europie pojawi się auto w wariancie e-Power, w którym silnik spalinowy pełni rolę generatora energii, a koła napędzane są wyłącznie przez silniki elektryczne. Japoński producent wahał się przez pewien czas, czy to rozwiązanie sprawdzi się na Starym Kontynencie.
Nowy Nissan Qashqai – hybryda szeregowa lub uproszczona (mHEV)
Spis treści
Hybryda szeregowa to taki układ, w którym koła napędzane są tylko przez jeden rodzaj silnika, ale ten ma za sobą jeszcze inne źródło energii/mocy. W układzie Nissan e-Power koła kręcą się dzięki silnikowi elektrycznemu, a niewielka bateria (w Note e-Power jest to 1,5 kWh) dysponuje energią dzięki pracy silnika spalinowego pełniącego rolę generatora prądu. Energia elektryczna z silnika spalinowego może też trafiać bezpośrednio do silnika elektrycznego.

Schemat 1) samochodu elektrycznego, 2) hybrydy szeregowej na przykładzie e-Power, 3) starej hybrydy. Oznaczenia: motor = silnik elektryczny, inverter = falownik, battery = bateria, power generator = generator prądu zamieniający energię mechaniczną na elektryczną, engine = silnik spalinowy (c) Nissan
Silnik spalinowy nie ma fizycznego połączenia z kołami, więc cały układ napędowy powinien być lżejszy ze względu na brak skrzyni biegów. Zaletą hybrydy szeregowej (np. Nissan e-Power) jest duży – większy niż w starych hybrydach – moment obrotowy na kołach dzięki silnikowi elektrycznemu, co przekłada się na dynamiczniejsze przyspieszanie.
Wada to słaba skalowalność napędu w górę. Przy wyższych szybkościach układ e-Power może palić więcej niż stara hybryda ze względu na duże zapotrzebowanie na energię i brak przełożeń. Niektórzy testerzy narzekają również na brak synchronizacji między przyspieszeniem a dźwiękiem silnika spalinowego. O ile stare hybrydy najpierw wyją, później przyspieszają, e-Power ma najpierw przyspieszać, a dopiero później reagować silnikiem spalinowym.
mHEV obok e-Power. Brak wzmianek o napędzie niezelektryfikowanym
Oprócz Qashqaia (2021) e-Power w ofercie ma się pojawić Nissan Qashqai mHEV, wariant z silnikiem benzynowym o pojemności 1,3 litra i układem uproszczonej hybrydy. Ten ostatni napęd nie jest hybrydą jako taką, ponieważ silnik elektryczny nie napędza kół, a tylko odzyskuje energię i w rzadkich przypadkach może wesprzeć wał korbowy silnika.
Nowy Nissan Qashqai powstaje na platformie CMF-C, nie będzie miał wariantu czysto elektrycznego czy hybrydowego plug-in, przynajmniej na razie nic o tym nie świadczy. Jego premierę zaplanowano na rok 2021, wtedy też mają zostać podane szczegółowe dane techniczne auta. W tym samym 2021 roku zadebiutuje czysto elektryczny Nissan Ariya.
Nissan Qashqai (2021) w maskowaniu – zdjęcia producenta: