Nowy Mercedes EQS SUV, brat Mercedesa EQS w podniesionym nadwoziu, oficjalnie zadebiutował. Auto dysponuje baterią o pojemności 107,8 kWh, dokładnie tak samo, jak EQS. Producent obiecuje, że w najbardziej energooszczędnej wersji zasięg WLTP EQS SUV-a wyniesie 660 jednostek, podczas gdy w EQS-ie jest to maksymalnie 730 jednostek – wyższe opory powietrza zabierają SUV-owi 9,6 procent zasięgu.
Mercedes EQS SUV: zdjęcia, specyfikacja i wszystko, co wiemy
Fotografie samochodu potwierdzają, że wcześniejszy „wyciek” pokazywał nowego członka z rodziny EQx. Wymiary EQS SUV-a to: 3,21 metra rozstawu osi (=EQS), 5,125 metra długości (mniej niż EQS), 1,959 metra szerokości, 1,718 metra wysokości. Tylna kanapa jest w standardzie regulowana elektrycznie, a w bagażniku mieszczą się „maksymalnie cztery torby golfowe”, bo ma on 645 lub 565 litrów pojemności (wersja 5- i 7-miejscowa, źródło). Przy skompresowaniu nóg pasażerów z tylnej kanapy możemy uzyskać do 880 litrów, po rozłożeniu obu siedzeń z tyłu zostanie nam nie mniej niż 195 litrów (źródło).
Ciekawostką może być fakt, że w baterii EQS SUV-a mogą stosowane ogniwa w saszetkach lub prostopadłościenne (źródło), co oznacza, że mechanizm chłodzenia jest raczej uniwersalny niż specjalizowany. Chemia ogniw to NCM811 z zawartością kobaltu wynoszącą „mniej niż 10 procent”. BMS baterii dba o przygotowywanie jej pod kątem nadchodzącego szybkiego ładowania, zatem postoje na stacji ładowania powinny być krótsze. Instalacja samochodu pracuje pod napięciem 396 V, producent daje gwarancję na co najmniej 70 procent pojemności akumulatora po 10 latach lub 250 000 kilometrów.
Zasięg WLTP Mercedesa EQS SUV 450+, wariantu z napędem na tył, wynosi 536-660 jednostek (458-564 kilometry realnie w trybie mieszanym), rozrzut jest więc spory i zależy od wyposażenia oraz średnicy zastosowanych felg (od 20 do 22 cali). Jeśli chcemy pokonywać największe możliwe dystanse na baterii, wybierajmy brzydszy wariant na mniejszych felgach. W wersjach 4Matic, z napędem na obie osie, wynosi on od 507 do 613 jednostek WLTP.
Standardowymi elementami wyposażenia są:
- silnik lub silniki z magnesami trwałymi (PSM)
- zawieszenie pneumatyczne Airmatic,
- obsługa aktualizacji oprogramowania przez internet (OTA),
- skrętna tylna oś (standard: 4,5 stopnia, opcja: 10 stopni; średnica zawracania wynosi odpowiednio 11,9 lub 11 metrów).
Moc elektrycznego SUV-a zależy od wersji: edycje EQS 450+ i EQS 450 4Matic oferują 265 kW/360 KM oraz odpowiednio 568 lub 800 Nm momentu obrotowego. Wariant EQS 580 4Matic ma 400 kW/544 KM mocy i 858 Nm momentu obrotowego. Maksymalna moc ładowania dla wszystkich wersji wynosi 200 kW, co w optymalnej sytuacji przełoży się na 31 minut postoju na uzupełnienie baterii od 10 do 80 procent [obietnica producenta]. W Japonii stosowany będzie dwukierunkowy standard Chademo. Ładowarka pokładowa może mieć 11 lub 22 kW mocy.
Mercedes chwali się, że specjalnie dla EQS SUV-a skomponowano nutę zapachową No.6 Mood opartą na aromacie ciemnej czekolady. Elektryczny SUV niemieckiego producenta jest pierwszym samochodem na europejskim rynku z systemem audio obsługującym system Dolby Atmos. Pierwszym modelem na świecie z tym systemem pozycjonowania dźwięku w przestrzeni był Lucid Air.
Wśród nowych elementów oprogramowania, które można kupić z użyciem aktualizacji online wymieniono:
- asystenta manewrowania z przyczepą,
- mechanizm rozpoznawania ograniczeń szybkości, reagowania na czerwone światła, ostrzegania przed pieszymi mogącymi wtargnąć na jezdnię,
- wyświetlanie nawigacji w postaci rozszerzonej rzeczywistości z użyciem wyświetlacza HUD.
Maksymalna waga przyczepy ciągniętej przez Mercedesa EQS SUV to 1,8 tony (EQS: 0,75 tony, BMW iX: 2,5 tony). Ceny samochodu nie zostały ujawnione, nie wiadomo też, czy pojawi się wariant z mniejszą baterią o pojemności 90,6 kWh.