Mercedes EQS zadebiutował. Znamy jego maksymalną pojemność baterii, wiemy też, że będzie dostępny w dwóch wersjach, EQS 450+ z napędem na jedną oś i EQS 580 4Matic z napędem na obie osie. Ta ostatnia da kierowcy do dyspozycji do 385 kW (523 KM) mocy. To pierwszy model Mercedesa, który powstał na zupełnie nowej platformie EVA stworzonej z myślą o autach czysto elektrycznych.

/tekst w trakcie aktualizacji/

Mercedes EQS – specyfikacja i wszystko, co wiemy

Zanim przejdziemy do twardych danych technicznych, zaprezentujmy oficjalne renderingi samochodu. Wreszcie bez maskowania – oto elektryczna limuzyna Mercedesa. Ma 5,22 metra długości (w Stanach Zjednoczonych: 5,27 metra), 1,93 metra szerokości i 1,51 metra wysokości:

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami zasięg Mercedesa EQS wyniesie maksymalnie 770 jednostek WLTP, co powinno przełożyć się na około 660 kilometrów realnie w trybie mieszanym [wstępne obliczenia www.elektrowoz.pl]. Maksymalna moc samochodu w wariancie EQS 580 4Matic wyniesie do 385 kW (523 KM), ale pojawi się też słabszy wariant EQS 450+ o mocy 245 kW (333 KM, źródło). W przyszłości zapowiedziano wariant usportowiony, Mercedes-AMG, o mocy 560 kW (761 KM).

W EQS 580 4Matic z przodu zostanie zastosowany słabszy silnik o mocy do 135 kW (184 KM), z tyłu kierowca będzie miał do dyspozycji do 255 kW (347 KM) mocy. Przyspieszenie modelu do 100 km/h potrwa 4,3 sekundy, słabszy EQS 450+ osiągnie 100 km/h w 6,2 sekundy. Prędkość maksymalna obu wariantów to 210 km/h:

Największa dostępna pojemność baterii Mercedesa EQS wyniesie 107,8 (120?) kWh, ale będzie też wariant 90 (100?) kWh. Producent chwali się, że w zależności od potrzeb może wykorzystywać ogniwa w saszetkach (ang. pouch) lub też prostopadłościenne (ang. prismatic), co ma z pewności uczynić auto nieco bardziej odpornym na zawirowania na rynku baterii. Dostawcami ogniw są CATL i Farasis.

Po zakupie samochodu każdy jego nabywca będzie upoważniony do rocznego darmowego ładowania na stacjach Ionity. Maksymalna moc ładowania to 200 kW, co powinno przełożyć się na uzupełnienie 300 jednostek WLTP /  ~190 kilometrów zasięgu autostradowego w 15 minut [obietnica producenta]. W krótkich strzałach, podczas rekuperacji, bateria będzie w stanie odbierać do 290 kW mocy i spowalniać auto z przyspieszeniem 3 m/s2.

Wbudowana ładowarka zadziała z mocą do 22 kW (3 fazy; standard = 11 kW, 3-f), a w Japonii ma być dostępne ładowanie dwukierunkowe. W niektórych komponentach samochodu pojawi się możliwość zaktualizowania oprogramowania online (OTA). Od pierwszej połowy 2022 roku auto ma obsługiwać na wybranych drogach w Niemczech jazdę autonomiczną 3. poziomu z szybkością do 60 km/h. Średnica zawracania EQS-a ma wynieść zaledwie 10,9 metra dzięki możliwości skręcania kół na obu osiach, w tym z tyłu pod kątem 10 stopni.

Aktualnie samochód ma współczynnik oporu powietrza Cx wynoszący 0,209. Pod koniec 2021 roku w Europie pojawią się 19-calowe koła i felgi AMG, które pozwolą na osiągnięcie 0,20 w trybie Sport, zapewne z obniżonym zawieszeniem. Producent zapowiedział przy okazji, że w 2022 roku w fabrykach na całym świecie ma powstawać w sumie 8 modeli Mercedesa z linii EQ.

Mercedes EQS – premiera live

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 4.7]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: