Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Nowy Mercedes CLA (2025): bateria ~90 (85) kWh lub LFP ~62 (58) kWh, 200 lub 280 kW mocy, 3 sprzęgła, dwa biegi, duże zasięgi

Mercedes szczodrze obdzielił media specyfikacją nowych samochodów elektrycznych na nowej platformie MMA. Wiemy już, jakie są dane techniczne Mercedesa CLA (2025) i czego spodziewać się po jego trzech bliskich krewniakach. Auta dostaną nowy silnik z magnesami trwałymi o mocy 200 kW/272 KM, mogą mieć dodatkowy silnik na przedniej osi (warianty 4Matic, AWD), baterie będą miały pojemność użyteczną wynoszącą „do 85 kWh” przy katodach wysokoniklowych oraz „do 58 kWh” przy wariancie LFP.

Mercedes CLA (2025): specyfikacja i wszystko, co wiemy

Najpierw baterie: chociaż pojemności wynoszące ~90 (85) kWh i ~62 (58) kWh*) wydają się „przeciętne” na tle branży, Mercedes podkreśla, że skupił się na wydajności zespołów napędowych. Ale zanim do nich przejdziemy, kilka słów o ogniwach: producent deklaruje, że przy ogniwach wysokoniklowych grafitowe anody doładował krzemem (precyzyjniej: tlenkiem krzemu), dzięki czemu zwiększył ich grawimetryczną gęstość energii mierzoną w kWh/kg o 20 procent w stosunku do poprzedników. Aby to potwierdzić, firma podała… wolumetryczną gęstość energii mierzoną w kWh/l 🙂

Nowy Mercedes CLA w maskowaniu (c) Mercedes

Nowy Mercedes CLA jeszcze jako koncept

Z obrazka możemy obliczyć, że grawimetryczna gęstość energii na poziomie pakietu Li-NCM to 0,181 kWh/kg. Przy LFP mamy 0,128 kWh/kg. Wyniki niezłe i sugerujące, że Mercedes chce trzymać wagę akumulatora w ryzach, tj. założył sobie, że nie przekroczy pół tony. Bateria pierwszej Tesli Model 3 też ważyła niecałe pół tony i mieściła około 75 kWh energii.

Nowy Mercedes CLA EV, zasięg i zużycie energii

Niemiecki producent twierdzi, że użycie magnesów trwałych (PSM) oraz falownika opartego na węgliku krzemu (SiC) ma zaowocować zużyciem energii wynoszącym 12 kWh/100 jednostek WLTP. Dla porównania: lokująca się o około ćwierć segmentu wyżej Tesla Model 3 Napęd na Tylne Koła/RWD ma zużycie równe 13,2 kWh/100 km a Tesla Model 3 LR RWD – 13,6 kWh/100 km (źródło). Dodajmy, że Tesla Model 3 RWD to przez wiele lat absolutny światowy lider, gdy chodzi o rekordowo niskie zużycie energii – Mercedes CLA ma szansę ją przeskoczyć.

Niskie zużycie i duża bateria mają sprawiać, że zasięg WLTP Mercedesa CLA (2025) powinien wynieść „ponad 750” jednostek WLTP, około 641 kilometrów realnie w trybie mieszanym, około 450 kilometrów przy jeździe z szybkością 120 km/h i rozładowaniu baterii do zera [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu]. Pamiętajmy, że mówimy o możliwościach wariantu z napędem na tył na najmniejszych felgach.

Bazowy silnik EDU 2.0 o mocy 200 kW/272 KM na tylnej osi, który jest produktem Mercedesa (ilustracja powyżej) może zostać uzupełniony o mały silnik od zewnętrznego dostawcy – również należący do zestawu EDU 2.0 – o mocy 80 kW/109 KM na osi przedniej /Mercedes CLA (2025) 4Matic/. Obydwa wykorzystują magnesy trwałe, przedni może być dodatkowo rozłączany z użyciem mechanicznego sprzęgła, które wygląda na sprzęgło zębate. Mercedes nazywa zestaw Disconnect Unit (DCU) i deklaruje, że po raz pierwszy stosuje ją w samochodzie segmentu podstawowego. Podobny zestaw fizycznego sprzęgła wykorzystuje Hyundai-Kia w autach na platformie E-GMP, ale tam mamy do czynienia ze sprzęgłem tarczowym.

To nadal nie koniec: sprzęgło z przodu tylko spina lub odpina silnik od osi, z tyłu natomiast znajduje się dwubiegowa przekładnia z dwoma różnymi rodzajami sprzęgieł. Pierwszy bieg ma przełożenie 11:1, stosowany jest do ostrych startów, przyspieszeń, holowania, zapinany jest z wykorzystaniem sprzęgła kłowego (ang. dog clutch), gdzie tarcze chwytają się niczym psie zęby. Drugi bieg to zaledwie 5:1, pozwala na ekonomiczną jazdę na autostradzie i rozpędzenie się do 210 km/h, w jego przypadku stosowane jest sprzęgło (wielo)tarczowe. Zmiana przełożeń jest całkowicie automatyczna i zależy od stylu jazdy czy potrzeb kierowcy.

Nowy Mercedes CLA with EQ Tech (?) w przypadku większej baterii wykorzystuje architekturę 800 V, co pozwala mu na rozpędzenie się na ładowarce do nawet 320 kW (3,76 C w szczycie)! Uzupełnienie energii od 10 do 80 procent ma potrwać „mniej niż 22 minuty”. Ładowarka pokładowa AC-DC ma być 11- lub 22-kilowatowa, pompa ciepła jest wyposażeniem standardowym, w przyszłości ma się pojawić obsługa dwukierunkowego przepływu energii, w tym także V2H i V2G. Auto pojawi się na rynku najpierw jako coupe, z czasem zyska też trzech kolejnych krewniaków w różnych wersjach nadwoziowych.

*) wartości podawane przez Mercedesa są użyteczne, znajdują się w nawiasach. Producent nie chce ujawniać pojemności całkowitych, co z punktu widzenia nabywcy ma sporo sensu. Redakcja Elektrowozu szacuje (=zgaduje) je na podstawie dotychczasowych doświadczeń.

Nota od redakcji Elektrowozu: Niemcy jak zwykle mają fantastyczne rozstrzelone schematy, na których wszystko widać. Pobudzają wyobraźnię 🙂

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version