Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Nowy Hyundai Ioniq 9, bliski krewniak Kii EV9 FL. Bateria ~116 (110,3) kWh, prognozowane 620 jednostek WLTP zasięgu

Dawniej Hyundai Concept Seven, następnie Hyundai Ioniq 7, dziś Hyundai Ioniq 9 – Hyundai zaprezentował rodzinnego elektrycznego SUV-a zbudowanego na platformie E-GMP i blisko spokrewnionego z Kią EV9 GT oraz Kią EV9 po faceliftingu. Hyundai Ioniq 9 ma 5,06 metra długości, oczywiście trzy rzędy siedzeń, baterię o pojemności użytecznej 110,3 kWh i silnik o mocy 160 kW/218 KM w najsłabszej wersji Long Range, która jednocześnie obiecuje największy zasięg w gamie: 620 jednostek WLTP, 530 kilometrów w trybie mieszanym, około 372 kilometrów przy jeździe z szybkością 120 km/h [wstępne szacunki].

Hyundai Ioniq 9, samochód elektryczny dla dużej rodziny. Lub „SUV średniej wielkości” w USA

Hyundai Ioniq 9 to kolejny model zaskakujący wizualnie po odważnym Ioniqu 5, Porsche-podobnym Ioniqu 6 i niezbyt urokliwej Konie EV. Deklarowana wielkość baterii sugeruje, że Hyundai w końcu poukładał sobie w głowie, kto ma być liderem i awangardą (Hyundai), a kto ma tylko naśladować większego i starszego brata (Kia). Przy pierwszych generacjach samochodów elektrycznych nie było to takie oczywiste: Kia Niro była praktyczniejsza niż Kona Electric, Kia EV6 na starcie dostała większą baterię niż Ioniq 5.

 

Volvo nowej ery, czyli Hyundai Ioniq 9 (c) Hyundai

Wymiary Hyundaia Ioniqa 9 są minimalnie większe niż Kii EV9: 3,13 metra rozstawu osi (vs 3,1 m w EV9), 5,06 metra długości (vs 5,02 m), 1,79 metra wysokości (vs 1,76-1,78 m). Tylko szerokość została na tym samym poziomie: 1,98 metra (źródło). We wnętrzu nie zapomniano o trzech rzędach siedzeń (2+2+2, dostępny też wariant 2+3+2), przy czym drugi rząd może zostać obrócony o 180 stopni. Między fotelami w pierwszym rzędzie znajduje się przesuwalny o 19 centymetrów (!) tunel środkowy, by mogli dosięgnąć go również pasażerowie drugiego rzędu siedzeń.

Pojemność bagażnika Hyundaia Ioniqa 9 przy rozłożonych wszystkich siedzeniach to 620 litrów. Po złożeniu trzeciego rzędu do dyspozycji kierowcy są aż 1 323 litry. Bagażnik z przodu ma 88 litrów w wersji z napędem na tył i 52 litry przy napędzie na przód. Zestawy silników to 160 kW/218 KM w wersji Long Range RWD, 160 kW + 70 kW/95 KM w wariancie Long Range AWD oraz 160 kW/218 KM + 160 kW/218 KM w edycji Hyundai Ioniq 9 Performance. Przyspieszenie 0-100 km/h wariantu Performance trwa 5,2 sekundy, najsłabsza wersja Long Range RWD potrzebuje 8,4 sekundy do osiągnięcia 100 km/h.

Hyundai obiecuje dobrą krzywą ładowania: uzupełnienie energii od 10 do 80 procent ma potrwać 24 minuty. Spodziewajmy się, że maksymalna moc ładowania wyniesie około 250 kW. Premiera samochodu miała miejsce w Los Angeles, sprzedaż auta w Korei Południowej i Stanach Zjednoczonych powinna rozpocząć się w pierwszej połowie 2025 roku, na Europę przyjdzie czas później.

Ceny Hyundaia Ioniqa 9 nie zostały podane, wiele wskazuje na to, że będą wyższe niż ceny Kii EV9, choćby z powodu większej baterii, która do Kii zawita najwcześniej za kilkanaście miesięcy. W Polsce różnice mogą być wręcz przytłaczająco duże, bo Ioniq 9 ma szansę trafić do przegródki „nierokujący” – przy takim nastawieniu nie ma sensu negocjować z centralą lepszych stawek.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version