Hyundai zaprezentował swój nowy model segmentu A: Hyundai Inster, w Korei Południowej – Hyundai Casper Electric. Samochód będzie oferowany ze standardową baterią o pojemności 42 kWh oraz jako wersja Long Range 49 kWh, ta druga ma oferować do 355 jednostek WLTP zasięgu. Ceny Instera mają zaczynać się poniżej 25 000 euro, równowartości 108 000 złotych, auto trafi do Europy po Korei Południowej.
Hyundai Inster: dane techniczne, ceny i wszystko, czego się spodziewamy
Nowy Hyundai Inster jest maluchem, ma 3,83 metra długości, 1,61 metra szerokości, 1,58 metra wysokości, ale jego rozstaw osi jest całkiem imponujący, bo wynosi aż 2,58 metra. Dla porównania: Nowy Fiat 500e ma 3,63 metra długości i zaledwie 2,32 metra rozstawu osi, nawet Fiat 600e, przedstawiciel segmentu B, ma 4,17 metra długości przy zaledwie 2,56 metra rozstawu osi! Hyundai idzie więc w sprawdzone rozwiązania: duży rozstaw i krótkie zwisy, by wygospodarować jak najwięcej przestrzeni w środku. Dodatkowe wsparcie stanowi płaska podłoga i mikroskopijna przestrzeń między fotelami z przodu zamiast tunelu środkowego.
Zasięg WLTP Instera ma wynieść do 355 jednostek, do 303 kilometrów w trybie mieszanym przy baterii o pojemności 49 kWh (wersja Long Range). Wersja Standard 42 kWh powinna mieć nieco ponad 304 jednostki (~260 km), jeśli producent wykorzysta w niej ogniwa oparte na niklu, lub poniżej 304 jednostek, jeśli model będzie zasilany ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi. Pierwsza wartość to rezultat zakładany przez producenta, pozostałe stanowią szacunki i obliczenia redakcji Elektrowozu.
Mniejsza bateria będzie łączona z silnikiem o mocy 71 kW/97 KM, druga zostanie skojarzona z jednostką 84,5 kW/115 KM. W obu przypadkach moment obrotowy wyniesie 147 Nm. Całkiem nieźle wygląda ładowanie: Hyundai Inster uzupełni baterię od 10 do 80 procent w 30 minut, co daje średnią moc w tym przedziale wynoszącą nawet 79 kW (wersja Long Range; zakłady straty i wpływ systemu chłodzenia na poziomie 15 procent). Dla porównania: duża Kia Niro EV i starsza Kia e-Niro miały w tej okolicy maksimum.
Podgrzewanie baterii i pompa ciepła są elementami opcjonalnymi, standardem z kolei jest trzyfazowa ładowarka pokładowa AC-DC o mocy 11 kW. Maluch obsługuje nawet oddawanie energii (V2L), Fiat 500e zaczyna więc przy nim wyglądać jak eksponat muzealny. Oprócz tego Inster ma mieć nastrojowe podświetlenie wnętrza, cyfrowe liczniki, dach solarny o regulowanej przezierności i cyfrowy kluczyk NFC (źródło).
Pojemność bagażnika Hyundaia Instera ma wynieść 280 litrów w wariancie minimalnym, przy siedzeniach cofniętych maksymalnie do tyłu, oraz do 351 litrów, kiedy przesuniemy je do przodu. Model ma trafić do sprzedaży w Korei Południowej latem tego roku, następnie przyjedzie do Europy, na Bliski Wschód i do Azji Pacyficznej. W przyszłości będzie dostępny w wariancie Cross. Ceny Hyundaia Instera na Starym Kontynencie mają zaczynać się poniżej 25 000 euro, równowartości 108 000 złotych.
Nota od redakcji Elektrowozu: wygląd polaryzuje, ale najbardziej boimy się cen, bo ostatnio Hyundai lubi podyktować nieakceptowalne warunki sprzedaży.