Jeśli nowe Audi Q8 e-tron Was wczoraj zaskoczyło, to tutaj macie powód tego zaskoczenia: nowe Volvo EX90. Audi zaprezentowało minimalnie odświeżone e-tron Quattro, Volvo pokazało zupełnie nowego elektryka. Volvo EX90 ma być największym samochodem elektrycznym w gamie, oferować duże zasięgi dzięki baterii o pojemności 111 kWh i przewozić na pokładzie nawet 7 osób. Prawdziwe auto rodzinne za prawdziwie rodzinną cenę, tj. taką, na którą będzie musiała się złożyć cała rodzina.
Nowe Volvo EX90: cena, dane techniczne i wszystko, co wiemy
W Polsce cena Volvo EX90 w wersji wyposażeniowej Ultra to wydatek zaczynający się od 479 900 złotych [konfigurator TUTAJ]. Nazwa wariantu sugeruje, że w przyszłości możliwe będą wersje nieco tańsze i gorzej wyposażone. Auto dostępne jest jako standardowy Twin Motor z 300 kW/408 KM mocy (tyle samo ma małe XC40 P8 Recharge!), 770 Nm momentu obrotowego i przyspieszeniem 0-100 km/h trwającym 5,9 sekundy.
Zasięg WLTP Volvo EX90 Twin Motor to 585 jednostek, 500 kilometrów realnie w trybie mieszanym, 351 kilometrów na autostradzie przy szybkości 120 km/h [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu].
Wersja Twin Motor Performance wymaga dopłacenia 20 000 złotych. Jej zasięg jest mniejszy o zaledwie 5 jednostek (580), czyli wynosi 496 kilometrów realnie w trybie mieszanym, 348 kilometrów przy 120 km/h [obliczenia redakcji Elektrowozu], do dyspozycji mamy natomiast znacznie więcej mocy, bo 380 kW/517 KM i 910 Nm. Przyspieszenie Volvo EX90 Twin Motor Performance do 100 km/h trwa zaledwie 4,9 sekundy.
Volvo dotrzymało obietnicy, gdy zapowiadało uproszczenie konfiguratorów. Nowego elektryka skonfigurujemy na dosłownie jednej stronie. Do wyboru mamy siedem zgaszonych wersji kolorystycznych, żywy błękit najwyraźniej czeka na wariant Ocean Race:
Do samochodu możemy dobrać felgi 22-calowe (+4 550 zł) zamiast 21-calowych Aero, jasnoszarą, czarną lub jasnopiaskową tapicerkę Nordico (bez dopłaty) albo szarą tapicerkę wełnianą (+5 700 zł). „Autopilota” dostaniemy dzięki pakietowi Pilot Assist (+11 400 zł), który na drodze szybkiego ruchu utrzyma auto na pasie a w mieście także zaparkuje. Jak to często bywa w Volvo, w samochodzie jest możliwość dokupienia siedziska dającego się przekształcić w fotelik dla dziecka (+1 500 zł).
Chyba największym dodatkowym kosztem jest audio premium: system Bowers & Wilkins kosztuje +25 000 złotych. W standardzie – przynajmniej w edycji Ultra – zawsze jest 7 siedzeń, dlatego pojemność bagażnika Volvo EX90 to zaledwie 310 litrów. Po złożeniu foteli w trzecim rzędzie będzie więcej, chociaż na stronie nie udało nam się znaleźć tych wartości. Nagranie z premiery samochodu można znaleźć TUTAJ.
Konkurencją dla Volvo EX90 będzie wspomniane Audi Q8 e-tron, Polestar 3, Tesla Model X (większa), Mercedes EQE SUV, ale może być nią też Kia EV9.
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: dużą część premiery stanowiły opisy funkcji bezpieczeństwa dostępne dzięki Nvidia Drive, elektronice Qualcomm i lidarom Luminar, ale tutaj Volvo będzie musiało dopiero pokazać, ile jest warte (źródło). To będzie o tyle ciekawe, że będziemy mieli porównanie sprzętu z najwyższej światowej półki z rozwiązaniami Tesli, które opierają się wyłącznie na kamerach.