Amerykański oddział Volvo doprecyzował zapowiedzi, które usłyszeliśmy przy okazji premiery odświeżonego Volvo XC90. W 2025 roku na rynek ma trafić Volvo ES90, elektryczna wersja Volvo S90. Z kolei Volvo EX60, wersja popularnego crossovera z napędem elektrycznym, pojawi się w sprzedaży w roku 2026. Auta będą powstawały w oparciu o rozwiązania zwane zbiorczo Volvo Car Superset (pol. Superzestaw Volvo Car) – chiński odpowiednik platformy MEB Volkswagena wraz z architekturą E1.x.

Volvo EX60 z bliska

Volvo XC60 stało się sprzedażowym hitem w momencie wprowadzenia do oferty w pierwszej dekadzie XXI wieku. Kilkanaście lat później, w 2023 roku, nadal było najchętniej kupowanym Volvo na świecie, wyprzedziło nawet XC40 i XC90. Wygląda na to, że producent nie chce się zbyt szybko odcinać od strumienia pieniędzy generowanego przez spalinową klasykę, dlatego nie spieszy się z produkcją jej elektrycznego odpowiednika, chociaż istnieje ryzyko, że Tesla Model Y podbiera mu część klientów.

Nowe Volvo EX60 – elektryczne XC60 – ma powstać na platformie SPA3. Pierwsza wersja platformy SPA (ang. Scalable Product Architecture, pol. Skalowalna Architektura Produktu) trafiła na rynek z XC90 w 2014 roku, druga generacja stanowi bazę dla nowego Volvo EX90, trzecia ma się pojawić w EX60. Automotive News Europe twierdzi, że zostanie ona na tyle uelastyczniona, że będzie mogła służyć do produkcji samochodów większych od EX90 i mniejszych od EX30, co jest dość zaskakującym twistem w kontekście rozwijanej przez koncern-matkę (Geely) platformy SEA.

Odsłanianie Volvo EX90; fotografia ilustracyjna

Platforma SPA3 ma stanowić element zbioru o nazwie Volvo Car Superset, w ramach którego rozwijane będą oprogramowanie i sprzęt, będzie dysponować m.in. większą mocą obliczeniową elektroniki pokładowej. Uczynienie jej podstawą dla samochodów wszelkich rozmiarów pozwoli na ograniczenie kosztów związanych z wprowadzaniem na rynek nowych modeli i choć architektura zadebiutowała na rynku okazji samochodów spalinowych, już druga jej generacja służy do produkcji wyłącznie elektryków. Ale samo Volvo EX60 nie będzie miało łatwego życia, bo zostanie zmuszone do konkurencji zarówno z Teslą Model Y, jak też Audi Q6 e-tron czy następcą Mercedesa EQC.

Spekulacje? Volvo EX60 powinno dysponować architekturą 800-woltową, niewykluczone, że wykorzysta baterie znane z Zeekra 007, które obsługują moce ładowania do 5,5 C. Jeśli te domysły się sprawdzą, auto będzie wybitnie wysokomarżowe, bo za cenę, do której przywykł nabywca Volvo XC60, producent sprzeda mu tańsze w wytworzeniu ogniwa LFP.

Odlew w tylnej części platformy Zeekra 007 (c) Zeekr / Geely

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]