Volvo pochwaliło się, że nowe Volvo ES90, największa limuzyna producenta, wykorzystuje architekturę 800 V. To zaskoczenie, ponieważ dotychczas wydawało się, że auto powstanie na tej samej platformie, którą zastosowano w Volvo EX90 – teraz wiemy, że obydwa modele będzie dzieliła cała technologiczna epoka. Zasięg WLTP Volvo ES90 ma wynieść do 700 jednostek, producent obiecuje też dodatkowe 300 jednostek WLTP (~180 km przy 120 km/h) po 10 minutach postoju na ładowarce.

Volvo ES90 coraz bliżej. Technologiczna awangarda

Zacznijmy od wstępu teoretycznego: Volvo EX90, SUV, który zadebiutował w 2024 roku, wykorzystuje architekturę 400 V; napięcie znamionowe pakietu wynosi 375 V (maksymalnie: 435 V). Samochód może teoretycznie ładować się z mocą 250 kW, ale potrzebuje do tego ładowarki dającej natężenie 670 A, tymczasem specyfikacja CCS2 do niedawna kończyła się na 500 A, co przekłada się na maksymalnie 217,5 kW. Powszechnie sądzono, że nowe Volvo ES90 będzie miało zbliżone parametry, jednak zapowiedź dotycząca architektury 800 V sugeruje zupełnie nowe rozwiązania, prawdopodobnie platformę PMA2+, której nie ma nawet ostatni debiutujący elektryk marki, Volvo EM90 , ma natomiast Zeekr 7X.

Volvo EX90, duży SUV (c) Volvo

Zeekr 7X, prawdopodobnie najbliższy krewniak Volvo ES90 (c) Zeekr / Geely

Producent zapowiada w Volvo ES90 nowy system zarządzania baterią, nowy osprzęt i „postępowe wzornictwo”. Nowe mają być też ogniwa w baterii, silniki, falownik, systemy klimatyzacji i chłodzenia. Dodatkowe 300 jednostek WLTP zasięgu dzięki 10 minutom postoju na ładowarce sugeruje, że czas ładowania 10->80 procent wyniesie 15-20 minut – i faktycznie, Volvo deklaruje dziś zaledwie 20 minut postoju. Dzięki Volvo ES90 producent wskoczy więc momentalnie do światowej czołówki, chociaż dotychczas Geely miało na markę nieco inne plany.

Zwiastun Volvo ES90 (c) Volvo / Geely

Zwiastun Volvo ES90 (c) Volvo / Geely

Samochód będzie jednym z pierwszych na rynku posiadających paszport bateryjny, w którym znajdą się informacje o prognozowanej degradacji akumulatora czy o pochodzeniu surowców, z których powstał. Przy okazji firma podała też, że zasięg CLTC Volvo ES90 – bo auto będzie produkowane w Chinach – wyniesie 740 jednostek. Mamy więc wskazówkę, jak przeliczać CLTC na WLTP w najnowszych modelach: 1,057:1. Zasięg WLTP Volvo ES90 wynoszący 700 jednostek to to 598 kilometrów realnie w trybie mieszanym, 420 kilometrów przy jeździe z szybkością 120 km/h i 322 kilometry przy 140 km/h [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu]. Debiut auta nastąpi 5 marca o godzinie 11.00 (TUTAJ).

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: