Subaru zaprezentowało model Subaru Solterra EV, czyli Toyotę bZ4X z minimalnie zmienionym nadwoziem. Dane techniczne obu samochodów są takie same, producenci obiecują baterię o pojemności 71,4 kWh oraz 150 lub 160 kW mocy w zależności od wybranego napędu: na przód lub na obie osie.

Subaru Solterra: dane techniczne i wszystko, co wiemy

Wymiary Subaru Solterra – 4,69 metra długości, 1,86 metra szerokości, 1,65 metra wysokości – lokują samochód w segmencie D-SUV, choć Toyota od początku zapowiadała, że bliźniacza bZ4X będzie elektrycznym odpowiednikiem Rav4. To oznacza, że obydwa japońskie auta będą o ponad 10 centymetrów dłuższe, ale niemal identyczne na szerokość, gdy zestawić je z VW ID.4 czy Audi Q4 e-tron. Z kolei Tesla Model 3 jest szersza (1,93 metra), ale praktycznie identyczna jak Solterra/bZ4X, kiedy weźmiemy pod uwagę długość.

Pojemność baterii elektrycznego Subaru wynosi 71,4 kWh, producent opisuje tę liczbę słowem „total”, więc prawdopodobnie mamy do czynienia z wartością całkowitą – użytecznej powinno być około 67 kWh. W interesujący sposób dobrano moce silników, nabywca dostanie do dyspozycji albo 150 kW (204 KM) na przedniej osi, albo zestaw 80+80 kW (109+109 KM), po jednym silniku na oś. Minimalny prześwit Subaru Solterra to 21 centymetrów, a więc sporo jak na elektryka z dużą baterią. Widać, że Subaru nie chciało rezygnować ze skojarzeń, które przez lata zbudowano dookoła marki.

Wzmianka o zastosowanej baterii strukturalnej (brak modułów = niższa waga), stosunek pojemności baterii do wymiarów auta oraz waga samochodu (1,93 tony dla FWD, 2,02 tony dla AWD) podpowiadają nam, że firma zastosowała ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe. W materiałach prasowych wzmianek na ten temat brak.

Obiecywany zasięg wersji japońskiej to 530 jednostek WLTC przy FWD oraz 460 jednostek dla AWD. WLTC jest częścią WLTP, ale bez informacji o wersji procedury WLTC trudno o przeliczenie tych liczb na kilometry. W najbardziej optymistycznym wariancie byłoby to około 450 i 390 kilometrów, w stosunkowo realistycznym odpowiednio 380 i 330 kilometrów zasięgu na pełnej baterii w trybie mieszanym. Z liczników wynika wartość pośrednia:

Liczniki Subaru Solterra. Z wyświetlonego na licznikach poziomu baterii i pozostałego zasięgu wynika, że całkowity zasięg auta to około 410 kilometrów

Subaru zapowiada, że Solterra będzie mogła ładować się z mocą do 150 kW (prąd stały, DC), japońska wersja zostanie też wyposażona w ładowarkę pokładową o mocy 6,6 kW (1-f). Samochód ma trafić do Europy w połowie 2022 roku.

Subaru Solterra EV – kabina w wersji japońskiej (c) Subaru

Subaru Solterra. Zwróć uwagę, że klapka portu ładowania znajduje się po obu stronach nadwozia (c) Subaru

Nagranie z premiery plus szczegółowa prezentacja samochodu:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: