Nowe Porsche Macan przeszło wyłącznie na napędy elektryczne, w Europie nie będzie już sprzedawane z silnikami spalinowymi. Tymczasem nowe Porsche Cayenne będzie oferowane z trzema rodzajami napędów, w tym także z napędem czysto elektrycznym. Porsche Cayenne Electric powstanie na platformie PPE, co oznacza, że warianty spalinowe zostaną zbudowane na zupełnie innych bazach, wspólne będą miały tylko nadwozia i wnętrza. Producent właśnie pokazał samochody w maskowaniu.
Nowe Porsche Cayenne IV generacji na drodze
Pierwsza generacja Porsche Cayenne została przywitana przez przedstawicieli mediów w 2002 roku mniej więcej tak samo, jak witane są dziś auta elektryczne: ze sceptycyzmem. Słychać było, że przecież „nikt normalny nie będzie chciał terenowego Porsche”, ba, że „to Porsche nawet nie jest terenowe” i że „jedyne słuszne nadwozie w Porsche to nadwozie niskie a nie SUV-owy dziwoląg”. Na szczęście ludzie wiedzieli lepiej, nie mieli dziennikarskich uprzedzeń, chwalili auto za właściwości jezdne i dynamikę – model okazał się tak dużym sukcesem, że sprzedawany jest do dziś i właśnie został pokazano jego czwartą generację w maskowaniu:
Na zdjęciach niewiele dostrzeżemy: przód mocno zamaskowano, dolne wloty powietrza wyposażono w sterowaną elektronicznie roletę (porównaj pierwszy i drugi samochód), rejestracja powędrowała na środek atrapy chłodnicy (patrz też: Porsche Macan, Audi Q6 e-tron), pod nią dostrzeżemy radar wysokiej rozdzielczości lub lidar, nad nią jest kamera patrząca na drogę. Same światła sprawiają wrażenie zmodyfikowanych na chińską modłę, czyli wyposażonych głównie w diody do jazdy dziennej, bo pod nimi coś lśni – ale to nie jest pewne, we wnętrzu reflektorów też coś majaczy, dlatego nawet one zostały dość skrupulatnie zamaskowane.
Co interesujące, z przodu nie widać pionowych szczelin kierujących powietrze w okolice koła, jakby za nadkole, hamulce i koła odpowiadała tylko duża dolna szczelina. To rzadko występujące rozwiązanie, Tesla wykorzystała je w odświeżonej Tesli Model 3 /Highland/, przy czym wariant Performance pionowe kanały powietrzne ma. Wracając do Porsche Cayenne: boczne powierzchnie drzwi albo dopasowywano kolanem do nadwozia, albo oklejono. Klamki są klasyczne, jakby uznano, że stanowią one wyznacznik SUV-a Porsche.
Z tyłu widać jeszcze mniej: są wyloty powietrza, które mogą być atrapami, są podzielone na sektory światła, ukryte częściowo pod czarnym maskowaniem, są opony szersze niż z przodu, jest zaślepka do haka i stosunkowo niewielka klapa bagażnika. Na lewym nadkolu z tyłu widać klapkę portu ładowania, po prawej stronie może być podobna, tyle że z gniazdem Typu 2 (AC). Producent deklaruje, że samochód powstanie na platformie Premium Platform Electric i wykorzysta architekturę 800 V.
Porsche deklarowało przy Macanie, że 100 kWh baterii jest wartością wystarczającą, z prezentacji Audi wiemy wszak, że pojemności baterii na platformie PPE będą zaczynać się od 83 kWh – tyle prawdopodobnie otrzyma najtańsze Audi Q6 e-tron RWD, aktualnie niedostępne – i skończą w okolicy 115 kWh. Czyli pojemność akumulatora Porsche Cayenne (2026) może wynieść około 115 (108) kWh, akurat tyle, żeby przy większej sylwetce zaoferować podobny do Macana zasięg. Oczywiście strategia producenta może polegać na promowaniu napędów spalinowych, firma chwali się zresztą, że wprowadzi na rynek zgodne z normami emisji V8, i stopniowym podsuwaniu klientom wersji elektrycznej.