BMW pokazało w maskowaniu nowe BMW iX3 z linii Neue Klasse. Producent obiecuje do 800 jednostek WLTP zasięgu, ładowanie z mocą do 400 kW dzięki architekturze 800 V i do 350 jednostek WLTP zasięgu w ciągu 10 minut ładowania mimo stosowania grubych ogniw cylindrycznych (4695 lub 46120, 4,6 cm średnicy, 9,5 lub 12 cm wysokości). Prezentacja modelu ma się odbyć we wrześniu, produkcja wystartuje pod koniec roku, co oznacza, że auta zaczną trafiać do klientów dopiero wiosną przyszłego roku

BMW iX3 jako zwiastun nowych, lepszych BMW

Nowe BMW iX3 powinno być pod każdym względem lepsze niż poprzednia generacja, powinno też udowodnić, że Europa wcale aż tak bardzo nie zaspała w stosunku do Chin. Już sama moc ładowania dochodząca do 400 kW sugeruje uzupełnianie energii z mocą 3,3-4 C, a przecież o problem chłodzenia grubych ogniw cylindrycznych, z elektrodami zwiniętymi w długą rolkę, potknęła (i potyka?) się nawet Tesla.

Zasięg BMW iX3 i ładowanie

Jeśli BMW mówi o dodaniu 350 jednostek WLTP w 10 minut i maksymalnie 800 jednostkach zasięgu, to robi się ciekawie, bo 350 jednostek to 44 procent całej baterii (10 -> 54 proc.) i niemalże 2/3 przedziału 10-80 procent. Nie znamy krzywej ładowania BMW iX3, jednak nawet przy zachowawczym przeliczaniu uzupełniania energii dla dodatkowej części baterii (54 -> 80 proc.) wychodzi nam, że postój przy ładowarce powinien potrwać od 15 minut w najlepszym razie (trudne), przez 17-18 minut (optimum), aż do 20-22 minut (optimum z punktu widzenia degradacji baterii). Co ciekawe, BMW podkreśla, że „ładowanie na starszych urządzeniach 400 V oczywiście będzie możliwe” /źródło; porównaj: Mercedes CLA/.

Sam zasięg WLTP BMW iX3 Neue Klasse wynoszący do 800 jednostek na najmniejszych felgach to 684 kilometrów realnie w trybie mieszanym (EPA: 644 kilometry), 480 kilometrów przy 120 km/h i 368 kilometrów przy GPS-owych 140 km/h i rozładowaniu baterii do zera [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu]. I, co ważne, samochód będzie miał one-pedal driving.

V2L, V2H, V2G

Nowe BMW iX3 będzie pierwszym samochodem BMW fabrycznie obsługującym V2x. Dzięki tej funkcji da się zasilić zewnętrzne urządzenia z mocą do 3,7 kW (V2L), możliwe będzie też oddawanie energii gospodarstwu domowemu (V2H) czy wspomaganie sieci elektroenergetycznej (V2G) z mocą do 19,2 kW. W tych ostatnich wypadkach konieczne będzie użycie specjalnej naściennej stacji ładowania, BMW Wallbox DC.

AI

Wbudowane w samochód technologie mają być wspomagane sztuczną inteligencją, na przykład żeby kierowca nie musiał szukać po ekranie właściwych przycisków. Autopilot (ADAS) marki ma posiadać funkcję zmiany pasów ruchu, włączania się do ruchu na autostradach czy zatrzymywania się na czerwonym świetle i ruszania (lub alarmowania) na zielonym. W przeciwieństwie do Autopilota Tesli, system nie będzie się wyłączał po interwencji człowieka, przejdzie tylko w chwilowy tryb obserwacji, by później z powrotem podjąć działanie. BMW iX3 jako pierwsze powinno otrzymać też panoramiczny ekran projekcyjny, BMW Panoramic iDrive.

Premiera samochodu odbędzie się podczas targów IAA 2025, pierwsze egzemplarze zjadą z linii produkcyjnych w Debreczynie (Węgry) pod koniec roku.

Nota od redakcji Elektrowozu: zapowiada się smakowicie 🙂

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: