BMW zaprezentowało oficjalnie BMW i3 eDrive35L, zupełnie nowe BMW i3 przeznaczone na rynek chiński. Jako że jest to konwersja elektrycznej serii 3, mamy do czynienia z konkurencją Tesli Model 3 (segment D). Auto wyposażono w baterię o pojemności 66,1 (70,3) kWh, powinno zatem zetrzeć się bezpośrednio z Teslą Model 3 RWD.
BMW i3 eDrive35L – specyfikacja i wszystko, co wiemy
BMW i3 eDrive35L wygląda jak nieco okrojona wersja BMW i4 z napędem od BMW iX3, które zresztą też powstaje w chińskiej fabryce tego samego producenta, BMW Brilliance Automotive. Nowe i3 ma mniejszą baterię i silnik o mocy 210 kW/286 KM i 400 Nm momentu obrotowego przy tylnych kołach. Przyspieszenie BMW i3 eDrive35L do 100 km/h trwa 6,2 sekundy. Moc ładowania prądem przemiennym (AC) wynosi 11 kW, przy prądzie stałym (DC) rozpędzimy się do maksymalnie 95 kW. Portal Electrive zwraca uwagę, że może być to kwestia stacji ładowania w Chinach, które rzadko kiedy obsługują więcej niż 100 kW.
Deklarowany przez producenta zasięg wynosi 526 jednostek CLTC, nowej procedury badawczej stosowanej w Chinach (źródło). Jako że nie ma na rynku zbyt wielu modeli samochodów, których możliwości sprawdzono z użyciem CLTC, możemy jedynie szacować, że realny zasięg BMW i3 eDrive35L wyniesie około 380 kilometrów lub mniej więcej 450 jednostek WLTP.
Litera „L” w oznaczeniu modelowym sugeruje wariant przedłużony. I rzeczywiście, auto ma 2,97 metra rozstawu osi oraz 4,87 metra długości. Choć nowe BMW i3 jest dłuższe od Tesli Model 3 o prawie 18 centymetrów, zaoferuje nabywcy tylko 410 litrów przestrzeni bagażowej. To efekt zarówno wykorzystania spalinowej (uniwersalnej) platformy do zbudowania auta elektrycznego, jak też chęć wygospodarowania większej przestrzeni w kabinie. Firma nie chwali się dodatkowym bagażnikiem pod przednią maską – jeśli tam jest, nie został uwzględniony w pomiarach.
Nowe BMW i3 eDrive35L jest blisko spokrewnione z BMW i4, lecz producent nie wspomina o możliwości sprowadzenia modelu na rynek europejski. My mamy dziś do dyspozycji osobowe i4, crossovera BMW iX oraz SUV-a, BMW iX3. W następnej kolejności zobaczymy BMW i7 oraz prawdopodobnie BMW iX1. Wygląda na to, że ustawiono je obok siebie w drugim rzędzie:
Gama pojazdów elektrycznych BMW. Od lewej: lekko na uboczu BMW i3, w pierwszym rzędzie BMW i4 i nowe BMW i3 oraz Mini Cooper SE i motocykl BMW CE 04. W drugim rzędzie: BMW iX, BMW iX3, BMW iX1 i BMW i7 (c) BMW