Audi zaprezentowało nowe Audi Q8 e-tron. Mimo oznaczenia, które nawiązuje do spalinowego protoplasty, auto dostępne jest wyłącznie w wariancie elektrycznym. Audi Q8 e-tron 55 /właściwie: Audi Q8 55 e-tron/ ma być topowym elektrycznym SUV-em marki. Samochód jest liftingiem dotychczasowego Audi e-tron Quattro i e-tron Quattro Sportback. Auto debiutuje w 2023 roku a nie w 2026, jak się dotychczas spodziewano, więc najwyraźniej powstało na starej platformie MLB Evo.

Audi Q8 e-tron – dane techniczne i wszystko, co wiemy

Audi Q8 55 e-tron / 55 e-tron Sportback

Zacznijmy od baterii: tak jak wspomnieliśmy w tytule, ma ona aż 114 (106) kWh, według deklaracji producenta powinna zatem pozwolić na pokonanie 582 jednostki WLTP przy nadwoziu typu SUV (Audi Q8 e-tron 55) i 600 jednostek WLTP przy wariancie coupe (Audi Q8 e-tron 55 Sportback, źródło). To odpowiednio 497 i 513 kilometrów realnie w trybie mieszanym lub 349 i 360 kilometrów przy jeździe autostradowej z szybkością 120 km/h.

Maksymalna moc Audi Q8 e-tron 55 to 300 kW/408 KM w trybie doładowania (ang. boost) oraz 664 Nm momentu obrotowego. Szybkość ograniczono do 200 km/h, moc ładowania wynosi do 170 kW (1,6 C, 1,6 x pojemność baterii).

Audi Q8 50 e-tron / 50 e-tron Sportback

Bezpośrednim spadkobiercą dawnego Audi e-tron Quattro jest nowe Audi Q8 50 e-tron vel Audi Q8 e-tron 50. Samochód dysponuje mniejszą, dotychczasową baterią o pojemności 95 (89) kWh i ładuje się z maksymalną mocą 150 kW. Dwa silniki samochodu oferują w szczycie 250 kW/340 KM mocy, zasięg modelu wynosi  491 jednostek WLTP przy nadwoziu typu SUV oraz 505 jednostek WLTP przy wariancie coupe/Sportback. To odpowiednio 420 i 432 kilometry realnie w trybie mieszanym oraz 295 i 303 kilometry przy jeździe autostradowej z szybkością 120 km/h.

Audi SQ8 e-tron

Obok swych cywilnych braci w sprzedaży zadebiutuje też edycja z większą baterią i oferująca aż 370 kW/503 KM mocy oraz do 973 Nm momentu obrotowego. Samochód obiecuje 494 jednostki WLTP zasięgu przy nadwoziu typu SUV i 513 dla edycji Sportback, 417 i 438 kilometrów realnie w trybie mieszanym, 296 i 308 kilometrów przy jeździe autostradowej z szybkością 120 km/h. Warto porównać te wartości z danymi technicznymi Audi Q8 e-tron 50…

Wszystkie modele wyposażone są w ładowarkę pokładową o mocy 11 kW z możliwością upgrade’u do 22 kW. Szybkie ładowanie w przedziale od 10 do 80 procent ma trwać 31 minut, auta obsługują protokół Plug & Charge.

Wymiary Audi Q8 e-tron i spostrzeżenie dotyczące baterii

Audi Q8 e-tron ma 4,915 m długości, 2,928 metra rozstawu osi, 1,937 metra szerokości oraz 1,619 metra wysokości (SUV = 1,633 m). Już po dwóch pierwszych wartościach zorientujemy się, że mamy do czynienia z faceliftingiem starego Audi e-tron Quattro. Jest to o tyle ważne, że w nowym modelu udało się upchnąć baterię pojemniejszą o 20 procent. Powtórzmy to: w ciągu zaledwie czterech lat przybyło nam aż 20 procent pojemności baterii. Kiedy ogniwa Li-ion nie były stosowane w samochodach i nie pracowało nad nimi pół świata, zyskiwaliśmy około 10 procent do gęstości energii co dekadę. Teraz mamy +20 procent w cztery lata bez radykalnego ograniczania innych parametrów modelu, przeskok z 60 do 72 Ah w każdym z prostopadłościennych ogniw.

Na marginesie dodajmy, że Audi SQ8 e-tron jest o 2 milimetry niższe i 3,9 cm szersze. Pojemność bagażnika Audi Q8 e-tron (wszystkie wersje) to 569 litrów przy nadwoziu SUV i 528 litrów w Sportbacku, standardowym elementem wyposażenia jest pneumatyczne zawieszenie, reflektory matrycowe są opcjonalne. Samochody trafią do sprzedaży wiosną 2023 roku.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]