W nowym Audi A8 (2018) – najdroższej limuzynie koncernu – pojawiła się autonomiczna jazda trzeciego poziomu. Oznacza to, że kierowca może powierzyć kierowanie samochodem komputerowi, by samemu zająć się (tymczasowo) czymś innym.

Poziomy autonomicznej jazdy w Audi

Audi A8 – autopilot na autostrady, do 60 kilometrów na godzinę

Nowe Audi A8 (2018) ma system autonomicznej jazdy (zFAS), który działa do 60 kilometrów na godzinę na drogach z barierami oddzielającymi pasy ruchu w przeciwnych kierunkach. System dba o utrzymanie bezpiecznej szybkości oraz dystansu do poprzedzających aut. Mechanizm zFAS jest stopniowo wprowadzany na świecie, w zależności od sytuacji prawnej na docelowym rynku.

Autopilot 4. poziomu w koncepcyjnym Audi e-tron Sportback

W nadchodzącym modelu Audi e-tron Sportback ma się pojawić nowsza wersja systemu zFAS obsługująca autonomiczną jazdę czwartego poziomu. Dzięki autopilotowi zFAS, kierowca będzie mógł odpocząć od kierowania samochodem, ponieważ w większości przypadków auto poradzi sobie samo.

> Elektryczny SUV Audi e-tron quattro [FOTO] złapany z przyczepką

Samochód będzie ponadto obsługiwał protokół V2X, za pomocą którego porozumie się z innymi pojazdami i obiektami na drodze. Nowy zFAS ma działać przy jeździe z szybkościami do 130 kilometrów na godzinę.

Piąty poziom autonomii „planowany”

Audi planuje też samochody, które będą wyposażone w systemy autonomicznej jazdy piątego poziomu. Jedno z takich aut koncepcyjnych zostanie pokazane na Salonie Samochodowym w Frankfurcie 2018. Samochód z segmentu D ma mieć cztery silniki elektryczne oraz zasięg 700-800 kilometrów.

> Co się stanie, gdy uśniesz za kierownicą Tesli na Autopilocie? [WIDEO]

Poziomy autonomicznej jazdy – SPIS:

Systemy autonomicznej jazdy oferują jeden z sześciu poziomów autonomiczności:

  • Poziom 0 – brak automatyzacji, człowiek ponosi pełną odpowiedzialność za prowadzenie auta. W samochodzie mogą istnieć systemy wspomagające jazdę (na przykład hamujące po wykryciu przeszkody), ale są to systemy interwencyjne, które nie pomagają kierowcy podczas normalnej jazdy.
  • Poziom 1 – niewielka autonomiczność samochodu w zakresie sterowania kierownicą albo operowania pedałem przyspieszenia. Na poziomie 1 znajduje się adaptacyjny tempomat (zmieniający szybkość w zależności od szybkości poprzedzającego pojazdu) albo system utrzymywania pasa ruchu. Udział człowieka jest niezbędny.
  • Poziom 2 – niewielka autonomiczność samochodu w zakresie sterowania kierownicą oraz operowania pedałem przyspieszenia. Odpowiada to samodzielnej jeździe po wyznaczonym pasie na autostradzie z utrzymywaniem stałej odległości od poprzedzającego pojazdu. Udział człowieka jest niezbędny. Ten poziom oferowały pierwsze Autopiloty Tesli.
  • Poziom 3 – spora autonomiczność samochodu, który, owszem, wymaga udziału kierowcy, ale przy dobrych warunkach drogowych i pogodowych potrafi poradzić sobie sam. Człowiek jest tu wymagany jako nadzorca, który przejmuje kontrolę w przypadku, gdy systemy nie potrafią zinterpretować znaków. Ten poziom oferują nowe Autopiloty Tesli i system Super Cruise General Motors.
  • Poziom 4 – wysoki poziom autonomiczności. Dzięki specjalnie przygotowanym mapom system na poziomie 4. radzi sobie bez ludzkiej interwencji. Udział człowieka wymagany jest sporadycznie, w większości przypadków auto powinno poradzić sobie samodzielnie. Testy przygotowujące do autonomicznej jazdy na poziomie 4 będą prowadzone w Jaworznie.
  • Poziom 5 – pełna autonomiczność. Samochód radzi sobie całkowicie bez udziału człowieka, o ile tylko może jechać po drodze. Ten poziom autonomiczności testowany jest przez Domino’s Pizza i Forda.

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: