Toyota Urban Cruiser – tak nazywa się nowy elektryczny crossover Toyoty, który zostanie pokazany podczas Brussels Motor Show 2025 w dniach 10-19 stycznia. Samochód ma 4,28 metra długości i będzie dostępny z bateriami o pojemności 49 lub 61 kWh, dlatego jego bezpośrednią konkurencją będzie bliźniacze Suzuki eVitara, Renault Megane E-Tech Electric (40 lub 60 kWh, ciaśniejszy), ale już niekoniecznie podobna rozmiarowo Kia EV3 (58,3 lub 81,4 kWh).
Toyota Urban Cruiser: wymiary, specyfikacja i wszystko, co wiemy
Wymiary Toyoty Urban Cruiser są dość intrygujące, jeśli zestawimy je z wymiarami chińskiego BYD-a Dolphin po faceliftingu: 4,28 vs 4,28 metra długości i 2,7 vs 2,7 metra rozstawu osi. Szerokość i wysokość prawie się zgadzają: 1,8 vs 1,77 metra oraz 1,64 vs 1,57 metra. Spodziewalibyśmy się, że przy większym akumulatorze Toyota wykorzysta ogniwa z katodami opartymi na niklu (Li-NCM), ale producent wspomina tylko o ogniwach litowo-żelazowo-fosforanowych, których – tak się ciekawie składa – drugim największym producentem na świecie jest BYD, na bazie rozwiązań którego Toyota buduje niektóre samochody w Chinach.
Pojemności baterii Toyoty Urban Cruiser i BYD-a Dolphin prawie do siebie pasują: 49 vs 44,9 kWh w wariancie mniejszym i 61 vs 60,5 kWh w wersji normalnej. Przy mocach silników dochodzi do mocnego rozjazdu: wersja 49 kWh ma mieć 106 kW/144 KM, 189 Nm momentu obrotowego i napęd na przód, wariant 61 kWh otrzyma silnik o mocy 128 kW/174 KM (189 Nm) lub napęd na obie osie o maksymalnie 135 kW/184 KM mocy (300 Nm), w tym 48 kW/65 KM z tyłu. BYD Dolphin to 70, 130 i 150 kW, bez możliwości wyboru napędu na obie osie.
Samochody zestawiamy obok siebie bez pewności, czy są ze sobą powiązane. Inna sprawa, że firmy intensywnie współpracują w Państwie Środka, auta mają podobne wymiary – szczególnie rozstaw osi, który kluczowy jest dla akumulatorów – baterie, podobnie ulokowane porty ładowania, nawet daty upublicznienia informacji pasują, bo BYD Dolphin pojawił się w rejestrach chińskiego MIIT raptem kilka dni temu. Toyota deklaruje, że jej model „powstał na nowej platformie, która została stworzona dla samochodów elektrycznych”. W przypadku BYD-a jest to e-Platform 3.0.
Szacujemy, że zasięg WLTP Toyoty Urban Cruiser przy większej baterii powinien wynieść około 420-450 jednostek, do 385 kilometrów w trybie mieszanym. Co ciekawe, tylna kanapa może być przesuwana, dlatego producent obiecuje, że „przestrzeń na nogi dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń może być tak duża, jak w SUV-ach segmentu D”. Tapicerka ma być czarno-szara, oświetlenie nastrojowe może przyjąć jedną z dwunastu predefiniowanych barw. Wyposażenie opcjonalne obejmuje system audio JBL, kamerę 360 stopni, szyberdach i elektrycznie regulowany fotel kierowcy. Ekran centralny ma 10,1 cala, podczas gdy liczniki – 10,25 cala: