Toyota ujawniła dane techniczne Toyoty bZ4X. Samochód będzie dysponował baterią o pojemności 71,4 kWh i jednym lub dwoma silnikami o mocy, które umożliwią mu przyspieszenie do 100 km/h w 7,7 albo 8,4 sekundy. Zasięg ma wynieść „ponad 450 jednostek WLTP”.
Aktualizacja 2021/10/29, godz. 13.41: opublikowaliśmy nowe, udostępnione właśnie przez Toyotę zdjęcia.
Aktualizacja 2021/10/29, godz. 21.12: zaktualizowaliśmy informację o oznaczeniach modelowych samochodu; wygląda na to, że to auto będzie miało „4X” w nazwie niezależnie od liczby napędzanych osi.
Toyota bZ4X w ofercie od przyszłego roku?
Wariant z napędem na jedną oś – Toyota bZ4X – będzie miał silnik z przodu, 150 kW (204 KM) mocy i 264 Nm momentu obrotowego. Wersja z napędem na obie osie – Toyota bZ4X 4WD – ma mieć 160 kW (217,5 KM) mocy i 336 Nm momentu obrotowego. Pierwszy ma przyspieszać do 100 km/h we wspomniane 8,4 sekundy, drugi osiągnie tę szybkość w 7,7 sekundy. Dotychczasowi nabywcy Toyot powinni być usatysfakcjonowani.
Autocar mówi o jednej tylko pojemności baterii wynoszącej 71,4 kWh (chłodzonej cieczą), która ma się przełożyć na ponad 450 jednostek WLTP zasięgu, czyli około 385 kilometrów realnie w trybie mieszanym dla wersji z napędem na jedną oś [wstępne obliczenia www.elektrowoz.pl].
Jeśli jest to pojemność całkowita, wynik prezentuje się przyzwoicie, jeśli użyteczna, może świadczyć o umiarkowanej wydajności zespołu napędowego. Przy Lexusie UX 300e producent podawał pojemność całkowitą, więc wychodzi na to, że tutaj jest podobnie – czyli bZ miałaby około 62-66 kWh baterii netto.
https://www.youtube.com/watch?v=d9qp2eoOWCk
Toyota bZ4X ma się ładować z maksymalną mocą wynoszącą 150 kW. To lepiej niż znajdująca się w tym samym segmencie Kia e-Niro (do ~78 kW), lepiej nawet niż zbliżonej wielkości Volkswagen ID.4 (do 125-130 kW w zależności od wersji). Wśród konkurentów podobne wartości obiecuje tylko Volvo XC40 Recharge.
Cytowana przez brytyjski portal Toyota chwali się „najlepszą w swojej klasie sprawnością” z „wydajnym i skutecznym” ogrzewaniem. Auto wyposażono w ogniwa fotowoltaiczne o nieznanej mocy oraz kierownicę przypominającą kształtem wolant nieposiadającą mechanicznego połączenia z kołami (ang. steer-by-wire; na opublikowanych obecnie zdjęciach kierownica jest okrągła). Wybór wolantu ma sprawić, że prowadzenie „będzie łatwiejsze i sprawi więcej frajdy”. Toyota bZ4X ma trafić do oferty w przyszłym roku, wygląd modelu nie ulegnie znaczącym zmianom w stosunku do konceptu.