Tesla wprowadziła do oferty model Tesla Model 3 Long Range Napęd na Tylne Koła, który kosztuje od 209 990 złotych, niewiele więcej niż dotychczasowy Model 3 z napędem na tył i mniejszą baterią. Jednocześnie cena Modelu 3 RWD spadła do poziomu 189 990 złotych. Dla porównania: auto tego samego segmentu, ale spalinowe, Skoda Superb w bazowej wersji Essence, z silnikiem 1,5 TSI 110 kW/150 KM kosztuje od 149 900 złotych. Jakakolwiek zmiana konfiguracji szybko winduje cenę w okolice 165-180 tysięcy złotych.
Aktualizacja 2024/10/08, godz. 11.13: zaktualizowaliśmy informację na temat zestawu audio Modelu 3 LR RWD.
Tesla Model 3 LR RWD – ideał na dłuższe trasy
Tesla Model 3 LR RWD to wersja z dużą baterią o pojemności 79 kWh (ogniwa LG) – dokładnie tą samą, która stosowana jest w wariancie LR AWD – i 702 jednostkami WLTP zasięgu, około 600 kilometrami zasięgu w trybie mieszanym, około 420 kilometrami przy jeździe autostradowej z szybkością 120 km/h [obliczenia redakcji Elektrowozu]. Auto ma napęd tylko na tył, jest więc ekonomiczne, ma też dużą baterię, powinno zatem doskonale sprawdzać się w roli samochodu do dłuższych wycieczek. Konfigurator TUTAJ.
Z opisu wynika, że Model 3 LR RWD będzie miał to samo wyposażenie, co wersja RWD, czyli 9 głośników i 1 wzmacniacz, podczas gdy Model 3 LR AWD ma 15 głośników, 2 subwoofery i 2 wzmacniacze. Reszta jest jednak po staremu: w zestawie dostajemy kluczyk w telefonie, szklany panoramiczny dach, matrycowe adaptacyjne reflektory z przodu, dwa wyświetlacze w kabinie (przód – centralny i tył, na tunelu środkowym), wykończenie w skaju, lepsze wyciszenie niż w poprzedniej generacji, dwie ładowarki indukcyjne telefonów z przodu i zestaw portów USB-C.
Wersja Napęd na Tylne Koła / RWD, w odróżnieniu od Modelu 3 LR RWD, ma baterię zbudowaną w oparciu o ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe CATL, które, przynajmniej w teorii, powinny mieć wyższą żywotność niż ogniwa wysokoniklowe stosowane w wariantach Long Range i Performance. Natomiast wariant LR RWD obsługuje wyższe moce ładowania i jest pierwszym samochodem segmentu D na rynku, który ma zasięg powyżej 700 jednostek WLTP. Dodajmy, że przy 19-calowych felgach Nova (+8 000 zł) zasięg spada do 640 jednostek WLTP.
Nota od redakcji Elektrowoz: ten wariant napędowy był już w ofercie przed faceliftingiem. Pojawił się na krótko, nie należy zatem zakładać, że będzie dostępny po czwartym kwartale 2024 roku. Samochód może posłużyć do wykręcenia jak najlepszych wyników w bieżącym roku i zniknąć z oferty na kolejne kilka miesięcy.