Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Nowa Tesla Model 3 z większą baterią. 82 kWh zamiast dotychczasowych 78-80 kWh

Jeden z europejskich nabywców Tesli Model 3 zauważył, że otrzymanych dokumentach pojawiła się pojemność baterii wynosząca 82 kWh. To by tłumaczyło lepszy zasięg samochodu w roczniku modelowym (2021) wynoszący 580 zamiast dotychczasowych 560 jednostek WLTP dla wersji Long Range.

Większa bateria w Tesli Model 3 (2021)

Całkowita pojemność baterii Tesli Model 3 Long Range zgodnie z danymi zgłoszonymi do Agencji Ochrony Środowiska w 2019 roku wynosiła 78,27 kWh. Z pierwszych aplikacji i liczby ogniw wynikało nieco ponad 80 kWh, z europejskiej dokumentacji – 79 kWh, dlatego w artykułach podawaliśmy tę wartość jako „74 (80) kWh”. Pierwsza liczba to pojemność użyteczna, ważniejsza dla kierowcy.

Wyższa pojemność baterii w Tesli Model 3 z końca 2020 roku (c) TFF-Forum

Wzrost pojemności do 82 kWh oznacza prawdopodobnie wzrost wartości całkowitej, ale przełoży się też na wzrost pojemności użytecznej do około 76 kWh w najlepszych warunkach i 72-74 kWh po wytworzeniu się warstwy SEI w ogniwach. Efektem jest wyższy zasięg nowej Tesli Model 3 (2021), który wynosi teraz:

Lepszy zasięg to zasługa pojemniejszej baterii, prawdopodobnie zbudowanej w oparciu o udoskonalone ogniwa 2170 Panasonica, o których japoński producent informował w lipcu 2020 roku. Ale ważne mogą być też optymalizacje w zespole napędowym samochodu, których Tesla nie ujawnia.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: Większe akumulatory to jednocześnie dobry i nie najlepszy komunikat. Dobry, bo przełoży się na wyższy zasięg aut z nowego rocznika modelowego. Nie najlepszy, ponieważ oznacza, że nawet lider w branży zdołał w trzy lata zwiększyć pojemność ogniw o zaledwie parę procent (od 2 do 5 w zależności od tego, do której wartości się odniesiemy). To by wyjaśniało, dlaczego Tesla zdecydowała się na samodzielne eksperymenty z krzemowymi anodami i nowym formatem ogniw – Elon Musk zdecydował najwyraźniej, że musi koniecznie przyspieszyć ten proces.

> Zupełnie nowe ogniwa Tesli: format 4680, krzemowa anoda, „optymalna średnica”, masowa produkcja w 2022

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 4.2]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version