W poniedziałek, 11 listopada 2019 roku, zadebiutowała nowa Skoda Octavia (2020). Z naszego punktu widzenia najważniejsze jest to, że auto zostanie wyposażone w dokładnie te same warianty napędu plug-in, jakimi dysponuje nowa generacja Volkswagena Golfa.
Skoda Octavia (2020): dane techniczne i wszystko, co wiemy
Spis treści
Skoda Octavia zostanie wyposażona w następujące jednostki napędowe:
- silniki spalinowe:
- benzynowe: 1.0 TSI EVO, 1.5 TSI EVO, 2.0 TSI,
- benzynowe z niewielkim silnikiem elektrycznym zastępującym alternator i rozrusznik (ang. mild-hybrid): 1.0 TSI EVO eTEC, 1.5 TSI EVO eTEC.
- jeden silnik Diesla: 2.0 TDI.
- silnik spalinowy na gaz ziemny: 1.5 TSI G-TEC,
- pełnoprawne układy hybrydowe plug-in, czyli umożliwiające uzupełnienie energii z gniazdka z silnikiem spalinowym 1.4 TSI iV (źródło).
Nowa Skoda Octavia (2020). Zwróć uwagę na oznaczenie „iV” po prawej części klapy, które jest zarezerwowane dla hybryd plug-in oraz aut czysto elektrycznych (c) Skoda
Ten ostatni układ oferuje 115 kW (156 KM) mocy z silnika spalinowego oraz 75 kW mocy z silnika elektrycznego. Łączna moc samochodu to 150 kW (204 KM), łączny moment obrotowy – 350 Nm. Auto występuje wyłącznie w wersji z automatyczną, 6-biegową skrzynią DSG.
W wariancie plug-in napęd dostępny jest na jedną, przednią oś (FWD). Dlaczego nie ma wersji AWD? To prawdopodobnie kwestia baterii, która zajmuje przestrzeń z tyłu. Poprowadzenie przez nią wału napędowego mogłoby być problematyczne.
Całkowita pojemność baterii nowej Skody Octavii to 13 kWh (37 Ah), co daje około 10,5 kWh pojemności użytecznej [szacunki www.elektrowoz.pl]. Producent deklaruje 55 km WLTP, czyli realny zasięg na baterii przy dobrych warunkach powinien wynieść około 47 kilometrów.
W odróżnieniu od wariantu spalinowego, samochód dysponuje nieco mniejszym zbiornikiem paliwa (40 zamiast 45 litrów) oraz nieco mniejszym bagażnikiem: 450 litrów w hatchbacku i 490 litrów w kombi kontra 600/640 litrów w wersjach spalinowych – to w tych parametrach najbardziej widać, że bateria zabiera przestrzeń, którą w autach czysto spalinowych można zorganizować inaczej.
Skoda Octavia iV kontra VW Golf eHybrid, Kia Ceed Plug-in, Opel Astra Plug-in?
Samochód należy do segmentu C, będzie więc konkurował bezpośrednio z Volkswagenem Golfem VIII. Jednak Skoda Octavia iV (hybryda plug-in) dysponuje wyłącznie słabszą jednostką napędową – tą, którą znamy z VW Golfa eHybrid. Wariant mocniejszy, dostępny w VW Golfie GTE eHybrid (180 kW mocy) nie trafi do czeskiego modelu.
> Nowy Volkswagen Golf VIII jako uproszczona hybryda eTSI i hybryda plug-in eHybrid
Oprócz tego mniej lub bardziej bezpośrednimi konkurentami modelu będą: Kia Niro Plug-in Hybrid (C-SUV), Kia Ceed Plug-in (C, planowana na rok 2020), a w przyszłości może też Opel Astra Plug-in (planowany na rok 2021).
Ciekawostki na koniec
Warto na koniec dodać, że Skoda obiecuje seryjne reflektory LED, a samo auto znowu urosło – ma 4,69 metra długości, czyli jest niemal identycznej długości, jak Tesla Model 3. I pod tym względem nowa Octavia pasuje do segmentu D. Jednak na większych wymiarach zewnętrznych zyskał głównie bagażnik, bo rozstaw osi wynosi już 2,67 metra (Model 3 – 2,88 metra), czyli miejsca w kabinie otrzymamy tyle, ile w klasycznym kompakcie.
Współczynnik oporu powietrza obniżono do 0,24 dla liftbacka i 0,26 dla kombi.
Nowa Skoda Octavia zadebiutuje w Polsce w pierwszym kwartale 2020 roku. Ceny nie są znane, ale należy się spodziewać, że na początku może być nieco drożej niż w przypadku modeli schodzących z rynku.
Zbiór informacji prasowych na temat samochodu można znaleźć TUTAJ. Czytelników zainteresowanych dodatkowymi szczegółami zapraszamy na przykład na portal Dziennik.pl TUTAJ, choć ostrzegamy, że tekst napisany jest z nie do końca zrozumiałą przez nas egzaltacją. Jak gdyby ktoś spisywał wrażenia na temat samochodu po super-fajnej-hiper-ekstra imprezie organizowanej przez Skodę z występami muzyków i dodatkowymi atrakcjami. Widać to też po podawanych hurraoptymistycznych zasięgach:
Zdjęcia w treści: niebieska – hatchback, biała – kombi. Zdjęcia ilustracyjne, przedstawiają warianty spalinowe oprócz ilustracji z tylną klapą „Skoda iV” oraz renderingu samochodu podłączonego do naściennej stacji ładowania (c) Skoda