Skoda ogłosiła plany dotyczące wprowadzania na rynek nowych samochodów elektrycznych. Do końca 2026 roku trafią na rynek cztery nowe modele plus jeden (Enyaq + Enyaq Coupe) zostanie odświeżony. Tani elektryk zadebiutuje za dwa lata (2025), warianty przestronne – kombi i model z 7-miejscową kabiną – będą dostępne rok później (2026). Najwcześniej, w 2024 roku, zobaczymy „kompaktowego crossovera”, zapewne bliskiego krewnego VW ID.4 i nowego Forda Explorera. Auto zostanie nazwane Skoda Elroq.
Elektryfikacja w Skodzie: szersza gama modelowa dla zwiększenia liczby odbiorców
Rok 2024 to wspomniana Skoda Elroq i zaryzykujemy twierdzenie, że w podstawowym wariancie będzie to auto z silnikiem 125 kW/170 KM oraz baterią o pojemności 55 (52) kWh – tak samo, jak nowy Ford Explorer EV. Spodziewamy się, że w kwestii przestronności auto będzie pozycjonowane między VW ID.3 a VW ID.4, by konkurować z Kią Niro EV. Jako że Skoda Elroq powstanie na platformie MEB, może mieć jedną istotną przewagę nad Niro EV: baterię osiągającą nawet 82 (77) kWh.
W 2025 roku dojdzie do odświeżenia Skody Enyaq i Enyaq Coupe, jedynego modelu [w dwóch wariantach nadwoziowych] Skody, który oferowany jest w ciągłej sprzedaży. W 2022 roku obie opcje sprzedały się w 12 400 egzemplarzach (źródło). Jednak z naszego punktu widzenia najważniejszy jest debiut: „najmniejszego i najbardziej przystępnego cenowo” elektryka. Spodziewajmy się bliskiego krewnego VW ID.2all, choć my nie obrazilibyśmy się ani trochę, gdyby była to opcja jeszcze mniejsza, odpowiednik ID.1, bezpośredni konkurent Renault 5 albo gdyby Skoda po prostu… przywróciła do sprzedaży Citigo E.
Rok 2026 to dobre wieści dla dużych rodzin. Wtedy na rynku powinno pojawić się elektryczne kombi, „bestseller wynaleziony na novo”, oraz model zorientowany na przestronność (ang. Space) z siedmioma miejscami. Kombi powstanie zapewne na platformie MEB+, będzie spokrewnione z VW ID.7 kombi. Wariant „przestronny” może być zarówno dużym SUV-em, bezpośrednim konkurentem Kii EV9, jak też niespodzianką, nowym wcieleniem Skody 1203, czyli minivanem opartym na VW ID. Buzzie. Ta druga opcja wydaje nam się całkiem prawdopodobna, skoro producent nie użył w prezentacji słowa „SUV”.

Skoda TAZ 1203 (c) Dezidor / Wikimedia
Nota od redakcji Elektrowozu: koncern Volkswagena na potrzeby statystyk sumuje Enyaqa i Enyaqa Coupe, na potrzeby marketingu z kolei mówi o dwóch modelach. Postanowiliśmy przyjąć wykładnię ze statystyk i traktować samochód jako jeden model w dwóch wariantach nadwoziowych. Z tego względu na obrazku powyżej jest sześć samochodów, w naszym tekście natomiast wyliczyliśmy ich pięć.