Niemiecki tygodnik Automobilwoche dotarł do nowych informacji na temat platformy SSP (ang. Scalable Systems Platform, Skalowalna Platforma Systemowa), koncernu Volkswagena, która ma być ujednoliceniem, sumą platform MEB (VW, 400 V) i PPE (Audi, 800 V). Pierwszym wykorzystującym ją samochodem będzie model kompaktowy, prawdopodobnie VW Golf, ewentualnie VW T-Roc lub Audi A3. Do prezentacji ma dojść w 2027 roku, sprzedaż powinna się rozpocząć najwcześniej w roku 2028. To ponad pięć lat po chińskiej konkurencji.

Platforma SSP nadal daleko

Szczegóły dotyczące platformy SSP podał już Herbert Diess, ówczesny prezes koncernu, w 2021 roku. Słyszeliśmy wtedy o zunifikowanym prostopadłościennym ogniwie wykorzystującym jedną z trzech chemii (LFP, LMR i Li-NCx), o architekturze 800 V zaczerpniętej z PPE i modularności wzorowanej na MEB. Platforma SSP miała być rozwiązaniem problemu mnogości rozwiązań w Grupie i tego, że właściwie każda marka działała na własną rękę. Jej debiut zapowiadany był moment tuż za połową dekady.

Automobilwoche tymczasem usłyszał, że szczegóły dotyczące architektury zostały ostatecznie zatwierdzone (ang. architecture freeze) dopiero teraz, w maju 2025 roku. Kolejnym krokiem będzie ustalenie planu dotyczącego premier nowych modeli i wariacji SSP. Odmian SSP jest rzekomo aż osiem, żeby na platformie dało się budować zarówno samochody małe, jak też duże segmentów premium. Decyzja w tym zakresie już ponoć zapadła i została oparta o „kluczowe dane ekonomiczne”.

Obecny prezes koncernu, Oliver Blume, naciska, by kierownictwo dbało o prace nad architekturą. Nie chce też kolejnych wpadek z nowymi rozwiązaniami, jak to było w przypadku MEB (niedopasowanie komponentów, oprogramowanie) i PPE (oprogramowanie), bo rzucają się one długim cieniem na produkty wykorzystujące daną platformę. Volkswageny ID. do dziś postrzegane są jako „te z wadliwym oprogramowaniem”, chociaż najnowszym wersjom ID. Software trudno zarzucić coś szczególnego.

Zarys VW Trinity, który jako pierwszy miał powstać na platformie SSP (c) Volkswagen

Platforma SSP powinna obniżyć koszty produkcji samochodów o 20 procent w stosunku do aut na MEB i PPE. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zadebiutuje na rynku wraz z nową generacją elektrycznego Volkswagena Golfa, chociaż mówi się też o Audi A3. Samochód będzie produkowany w Wolfsburgu (Niemcy), użycie architektury 800 V nie jest przesądzone, auto może wykorzystywać niższe napięcie w instalacji.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: