Podczas Kia EV Day 2025 pojawiły się dwie kolejne ważne informacje. Producent pokazał koncepcyjny wariant modelu Kia EV2, crossovera segmentu B, następczyni Kii e-Soul. Dowiedzieliśmy się też, że Kia PV5 jest kompaktowym autem dostawczym lub (wielo)osobowym, ma dokładnie 4,525 metra długości w wersji normalnej i 4,695 metra przy edycji Passenger 2-3-0 oraz Cargo Long. Dla porównania: osobowy minivan w wersji spalinowej, Kia Carens, ma 4,54 metra długości a Toyota Proace City: 4,4 lub 4,75 metra w zależności od wariantu (krótki / długi).
Kia EV2 z bliska
Kia EV2 to mniejsza siostra Kii EV3, prawdopodobnie o długości cztery-metry-kilka-do-kilkunastu-centymetrów, skoro Kia e-Soul miała niemalże 4,2 metra długości. Samochód ma pudełkowate kształty swojej starszej siostry, udane muskularne proporcje, nadkola z surowego plastiku z recyklingu, które dodają mu charakteru „terenowości”, ale coś nie gra w nim z tyłu, jakby pod osłoną nocy dobrał się doń projektant z Hyundaia. Nie zdziwimy się, jeśli dostaliśmy renderingi „na zachętę”, żeby finalna wersja była ładniejsza, w rodzaju „popatrzcie, wysłuchaliśmy was i poprawiliśmy”:
We wnętrzu jest mocno koncepcyjnie, żeby nie zdradzać konkurencji sprytnych rozwiązań, które prezentują się estetycznie a będą tanie w produkcji. Kia celuje ostatnio w materiały z recyklingu, regularnie stosuje podwójne wyświetlacze na kokpicie, zapewne przywróci też panel z przyciskami do sterowania klimatyzacją. Chyba najbardziej zaskoczyły nas przednie fotele na szynie – ich zastosowanie chwilowo jest dla nas zagadką:
Specyfikacja Kii EV2 nie została ujawniona, produkcja modelu ma się rozpocząć w 2026 roku.
Kia PV5, model osobowy i dostawczy
Z punktu widzenia przedsiębiorstw najważniejszą prezentacją były jednak nie Kia EV2 czy EV4, lecz Kia PV5, samochód dostępny w wersjach osobowych i dostawczych. Mamy wielu Czytelników, którzy lubią markę Kia i przez lata całe ubolewali, że nie mogą kupić auta dostawczego marki, o elektryku już w ogóle nie wspominając.
Kia PV5 dostępna będzie w wariancie Passeger (osobowym), Cargo (dostawczym) oraz podwozie z kabiną. Passenger to funkcjonalny odpowiednik Kii Carens, ale uwaga, może zostać wyposażony w trzy rzędy siedzeń (1+2+3, 2+3+2?). Fotele można konfigurować na różne sposoby, dopuszczalny jest nawet układ, który obserwowaliśmy podczas IAA2024, czyli 1+2+3, idealnie nadający się do pełnienia roli funkcjonalnego busika:
Dane techniczne: Kia PV5 oferowana będzie z bateriami 51,5 lub 71,2 kWh, po raz pierwszy w historii Kii w samochodzie pojawi się też akumulator LFP o pojemności 43,3 kWh. Silnik o mocy 120 kW/163 KM będzie napędzał przednie koła, bazą auta będzie platforma E-GMP.S – wygląda na to, że nazwa się przyjęła i dobrze się kojarzy, bo to już trzecia platforma, która jest określana tym mianem ;). Maksymalny zasięg WLTP Kii PV5 przy największej baterii to 400 jednostek, średnio jak na model dla rodziny.
W wariancie Cargo najbliższą spalinową konkurencją modelu będzie Nissan Townstar EV i Toyota Proace City (spalinowa).