W 2019 roku w Norwegii aż 42,4 procent kupionych aut nowych stanowiły samochody czysto elektryczne. Kolejne niecałe 14 procent stanowiły hybrydy plug-in (ładowane z gniazdka). W stosunku do roku 2018 elektryki urosły o ponad 30 procent, a hybrydy plug-in spadły o 27,3 procent. Najchętniej kupowanym samochodem w ogóle – wliczając modele spalinowe – była Tesla Model 3, którą wybierał co czwarty nabywca elektryka.

Norwegia wybrała samochody elektryczne

Zgodnie z danymi opracowanymi przez Radę ds. Informacji o Ruchu Drogowym (OFV), w 2019 roku w Norwegii kupiono 142 381 samochodów. Samochody elektryczne stanowiły 42,4 procent tej liczby (źródło). Dlaczego spadło hybrydom plug-in? Według OFV chodzi o to, że po przejściu z NEDC na WLTP niektóre modele na wiele miesięcy zniknęły z rynku, dlatego segment zaczął odżywać dopiero w drugiej połowie 2019 roku.

Innym wyjaśnieniem ma być oczekiwanie Norwegów na kolejne większe auta ładowane z gniazdka – te, które będą debiutować w latach 2020-21. Ma to dotyczyć zarówno modeli czysto elektrycznych (np. Tesla Model Y, Nissan Ariya), jak też właśnie hybryd plug-in.

> Tauron wprowadził opłaty na stacjach ładowania. Restart promocji, różne ceny w zależności od daty [aktualizacja]

Co ciekawe: największy spadek zanotowały auta benzynowe, które zjechały rok do roku o 31,4 procent, do 22,4 tysiąca egzemplarzy. To wynik gorszy nawet od diesli, które sprzedały się w 22,8 tysiącach egzemplarzy (-13,1 procent r/r).

> Ludzie grający na spadek akcji Tesli w 2019 roku stracili 2,9 miliarda dolarów (~11,1 miliarda złotych)

O 7,5 procent urosło zainteresowanie starymi hybrydami (17,5 tysiąca egzemplarzy) – auta tego rodzaju mocno zbliżyły się do hybryd plug-in (19,3 tysiąca egzemplarzy). W kraju zanotowano wreszcie 29 nowych aut na wodór (z ogniwami paliwowymi, HFCEV). Rok wcześniej samochodów tej kategorii było 51.

Tesla Model 3 „robi” 11 procent całego rynku aut nowych

Najchętniej kupowanymi modelami samochodów były (czyste elektryki zaznaczono pogrubieniem):

  1. Tesla Model 3 – 15 683 egzemplarze,
  2. Volkswagen Golf (w tym e-Golf) – 10 025 egzemplarzy,
  3. Nissan Leaf – 6 127 egzemplarzy,
  4. Audi e-tron – 5 377 egzemplarzy,
  5. Mitsubishi Outlander – 5 048 egzemplarzy,
  6. Toyota RAV4 – 4 977 egzemplarzy,
  7. BMW i3 – 4 851 egzemplarzy,
  8. Hyundai Kona (w tym Electric) – 3 471 egzemplarzy,
  9. Hyundai Ioniq (w tym Electric) – 3 356 egzemplarzy,
  10. Skoda Octavia – 3 118 egzemplarzy,
  11. Jaguar I-Pace – 3 080 egzemplarzy.

Wszystkie dane oparte zostały na liczbie rejestracji.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: