Najgorszy koszmar miłośników samochodów elektrycznych staje się rzeczywistością. Wygląda na to, że Nissan na całym świecie żąda równowartości około 100 tysięcy złotych za wymianę baterii 24 kWh. Niedawno opisywaliśmy sprawę z Australii, w której producent domagał się uiszczenia opłaty w wysokości równowartości 89 tysięcy złotych. Teraz jest jeszcze gorzej.
Tekst zaktualizowaliśmy o oświadczenie polskiego oddziału Nissana. Znajduje się ono na dole artykułu.
Portugalia: bateria za równowartość 102 tysięcy złotych. Plus dodatki!
Spis treści
Portugalski program interwencyjny SIC (źródło) dotarł do dwóch spraw w Portugalii, w których od właścicieli Nissana Leafa zażądano 25-30 tysięcy euro za baterię i jej wymianę. A mówimy o Leafach pierwszej generacji, z 2014 i 2017 roku!
> Nissan Leaf. Po 5 latach zasięg spadł do 60 km, za wymianę baterii zażądano równowartość… 89 tys. zł
Jedno z oszacowań kosztów widoczne na portugalskim forum opiewa na 25 011,98 euro, z czego koszt samej baterii to 19 386,02 euro plus VAT, czyli 23 844,8 euro – równowartość 102 tysięcy złotych. Obliczenia dotyczy wymiany baterii w Nissanie Leafie (2014) Acenta z akumulatorami o pojemności 24 kWh.
Przy Nissanie Leafie (2017) z akumulatorami 30 kWh całą operację wyceniono już na równowartość 129,5 tysiąca złotych (24 622,88 euro plus VAT, co daje 30 286).
Bateria prawie dwa razy droższa od samochodu
Tymczasem na rynku wtórnym samochody są wyceniane na równowartości 56 oraz 68 tysięcy złotych. Czyli koszt wymiany akumulatorów jest około dwa razy wyższy niż wartość auta i zbliża się do ceny, jaką trzeba zapłacić za nową generację samochodu (Leafa II) wyposażoną w baterię o pojemności całkowitej 40 kWh.
Opisywany w reportażu Paulo Ribeiro, kierowca Ubera, kupił Leafa (2017) z rabatem za podobną kwotę, na jaką dealer wycenił teraz baterię. Gdy podczas zakupu zastanawiał się, ile mogłaby kosztować wymiana akumulatorów, usłyszał, że będzie to około 5 tysięcy euro netto bez kosztów robocizny, czyli równowartość około 26 tysięcy złotych plus robocizna.
Podobną wartość podał nam polski oddział Nissana w 2017 roku:
> Ile kosztuje naprawa baterii w Leafie? 1 800 zł za moduł z ogniwami + … [SPRAWDZILIŚMY]
Niestety, w ciągu ostatnich 2 lat zasięg auta mocno spadł. Z pierwotnych 210 kilometrów zrobiło się zaledwie 60 kilometrów. Dlatego 12 czerwca zdecydował się na zakup nowej baterii za 9 220 euro (równowartość 39 tysięcy złotych). Nissan nie dostarczył akumulatorów, więc anulował zamówienie.
Szybko pożałował decyzji, ponieważ teraz do zapłaty ma 129,5 tysiąca złotych.
Warto poczytać i pooglądać: SIC (w języku portugalskim), InsideEVs (w języku angielskim)
Aktualizacja 2019/10/30, 11.06, oświadczenie Nissan Polska
Zgodnie z informacją, którą otrzymaliśmy od polskiego oddziału Nissana, koszt wymiany akumulatora nie zależy od jego pojemności i wynosi około 7 000 euro plus VAT i koszty robocizny. W Polsce byłaby to więc równowartość 36,8 tysiąca złotych plus koszty robocizny (kurs euro: 4,2757 zł).
Oto pełna treść oświadczenia – warto się z nim zapoznać, zawiera bowiem interesujące dane (pogrubienia pochodzą od redakcji www.elektrowoz.pl):
Tak jak silnik jest sercem samochodu spalinowego, tak akumulator stanowi jeden z kluczowych elementów samochodu elektrycznego. Od momentu wprowadzenia Nissana LEAF na rynek europejski sprzedano tu ponad 140 000 sztuk tego modelu, a nasze akumulatory okazały się niezwykle wytrzymałe, czego dowodem jest brak poważnych incydentów związanych z akumulatorami (w tym np. pożarów).
Absolutna większość akumulatorów (99,5%) wciąż pozostaje w samochodach, podczas gdy niewielka liczba wymian akumulatorów, które miały dotychczas miejsce, była prawie wyłącznie związana z naprawami po wypadkach drogowych.
Akumulatory Nissanów LEAF sprzedawanych w Europie objęte są najlepszą na rynku 8-letnią (do 160 000 km) gwarancją na ich pojemność – z bardzo niewielką liczbą reklamacji. Nasi klienci są bardzo zadowoleni z wydajności i trwałości baterii i nie zakładamy, że będą musieli wymieniać akumulatory w swoich samochodach. Jeśli jednak zaszłaby taka potrzeba, koszt wymiany akumulatora (bez względu na jego pojemność) wynosi obecnie około 7000 euro + VAT plus robocizna (koszt robocizny zależy od regionu i jest ustalany przez eksperta w autoryzowanym serwisie).