Nissan Ariya, nowy elektryczny crossover Nissana, został pokazany w produkcyjnej wersji w środę, 15 lipca 2020 roku. Wraz z samochodem zadebiutowała nowa platforma CMF-EV, ujawniono też nowe logo Nissana. Auto zapowiada się obiecująco i rozwiązuje chyba wszystkie problemy Leafa. W sprzedaży w Europie pojawi się pod koniec 2021 roku, zapowiadana cena Nissana Ariya to 5 milionów jenów, czyli około 230-240 tysięcy złotych [wartości wstępne].

Nissan Ariya – dane techniczne w sam raz, atrakcyjne opakowanie, będzie się działo!

Nissan Ariya to nowy elektryczny crossover górnej części segmentu C-SUV (4,595 metra długości, 1,85 metra szerokości, 1,655 metra wysokości) Nissana z rozstawem osi wynoszącym 2,775 metra. Dla porównania: konkurencyjny Volkswagen ID.4 ma rozstaw osi wynoszący 2,765 metra (o 1 cm mniej), a Volvo XC40 Recharge będzie miało prawdopodobnie 2,735 metra (4 cm mniej). „Prawdopodobnie”, bo tyle ma Polestar 2.

Reflektory samochodu skonstruowane są z czterech 2-centymetrowych projektorów uzupełnionych o sekwencyjne kierunkowskazy. Auto nie różni się więc znacząco od prototypu zaprezentowanego pod koniec 2019 roku.

Nissan Ariya z sylwetką nawiązującą do Infiniti (c) Nissan

Producent chwali się, że Ariya łączy dwa w jednym: elektryczny zespół napędowy z atrakcyjną sylwetką crossovera. Nissan zrezygnował w końcu z podawania całkowitych pojemności baterii (patrz: Leaf) i zastosował wartości użyteczne. Ariya dostępny jest z akumulatorami 63 (65) i 87 (90) kWh [wartości wstępne] oraz z napędami na jedną (FWD) lub obie osie (e-4orce, czyt. e-force albo i-fors). W przeciwieństwie do Leafa, bateria jest aktywnie chłodzona cieczą.

Przyspieszenie, zasięg, moc

Samochód zawstydza zaprezentowane wczoraj BMW iX3 nie tylko napędem AWD. Przyspieszenie Nissana Ariyi do 100 km/h w najmocniejszej wersji ma wynieść 5,1 sekundy (BMW: 6,8 sekundy, ale z napędem na tył). Producent obiecuje maksymalnie 610 jednostek zasięgu w japońskim cyklu WLTC. Taka wartość powinna przełożyć się na 460 kilometrów zasięgu realnego w trybie mieszanym (większa bateria, napęd na jedną oś) oraz 539 jednostek WLTP.

Producent zastrzega jednak, że dane dla WLTC są wstępne i będą podlegały sprawdzeniu w trakcie procesu homologacji. Tak samo więc należy traktować nasze obliczenia.

> Kupiłem Nissana Leafa do miasta i… pojechałem nad morze. 1 550 km w obie strony [część 2/2 + komentarz redakcji]

Moce i momenty obrotowe silników zależą od wersji samochodu:

  • 160 kW (218 KM), 300 Nm dla 63 kWh 2WD; przyspieszenie do 100 km/h = 7,5 s,
  • 178 kW (242 KM), 300 Nm dla 87 kWh 2WD; przyspieszenie do 100 km/h = 7,6 s,
  • 250 kW (340 KM), 560 Nm dla 63 kWh AWD; przyspieszenie do 100 km/h = 5,4 s,
  • 290 kW (394 KM), 600 Nm dla 87 kWh AWD; przyspieszenie do 100 km/h = 5,1 s.

Platforma przystosowana do napędów elektrycznych pozwoliła na lepiej zorganizowaną, przestronniejszą kabinę oraz całkowicie płaską podłogę. Nissan pochwalił się cienką baterią w podwoziu, która nasuwa nam skojarzenia z BYD Hanem, elektrykiem opartym na nowych ogniwach LiFePO4 chińskiego producenta. W Nissanie chemii nie ujawniono, wiemy tylko, że wytworzy je CATL.

Zastosowane we wnętrzu dwa ekrany ciekłokrystaliczne mają 12,3 cala każdy. Dotykowe, reagujące wibracją na dotyk (haptyczne) przyciski wyświetlają się dopiero po uruchomieniu samochodu, dostępne są w środkowej części konsoli.

Moc ładowania i autonomia

Maksymalna moc ładowania samochodu wynosi 130 kW, auto ma zyskiwać do 375 jednostek zasięgu w ciągu 30 minut uzupełniania energii. Daje to 283 kilometry w pół godziny lub średnio +9,4 km/min. Producent wykorzystał złącze Chademo, ale w wersji europejskiej – co potwierdził nam polski oddział Nissana – będzie CCS.

Jeśli chodzi o ładowarkę prądu przemiennego, standardowym wyposażeniem ma być wersja 1-fazowa 32-amperowa, czyli o mocy maksymalnej 7,4 kW. Jednak auto będzie można opcjonalnie wyposażyć w ładowarkę obsługującą do 22 kW (3-f).

> Były pracownik Nissana stworzył baterie [Li]-all-poly. „Nawet 90 proc. tańsze niż Li-ion”

Nissan Ariya zostanie wyposażony w system jazdy autonomicznej 2. poziomu (utrzymanie pasa ruchu i odległości od poprzedzających aut) ProPilot 2.0. Ma on obsługiwać też zmiany pasa ruchu i zmianę dróg dzięki wykorzystaniu map 3D wysokiej rozdzielczości. Dzięki integracji z asystentem Alexa auto ma rozpoznawać i reagować na wybrane komendy głosowe (źródło).

Pojemność bagażnika samochodu to 466 litrów w wersji z napędem na jedną oś 2WD oraz 408 litrów w wariancie AWD.

Dostępność i cena

Nissan Ariya trafi do sprzedaży w Japonii w połowie 2021 roku, czyli mniej więcej za rok. W Europie, Ameryce Północnej i Chinach samochód ma być dostępny pod koniec 2021 roku.

Cena? W Japonii określono ją na „około 5 milionów jenów”. Dla porównania: Nissan Leaf startuje w Japonii od 3,3 miliona jenów, co oznacza, że Ariya w najtańszej wersji będzie 1,5 raza droższy. Gdy przełożymy te wartości na rynek polski i sprawdzimy, że Leaf Acenta zaczyna się od 155,5 tysiąca złotych, możemy oszacować, że cena Nissana Ariya 2WD 63 kWh powinna startować od około 230-240 tysięcy złotych.

Oczywiście w ciągu półtora roku sytuacja może ulec zmianie.

Nissan Ariya – transmisja live z premiery

Powtórkę z premiery samochodu można obejrzeć poniżej:

Wszystkie zdjęcia i filmy: (c) Nissan

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 4.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: