Dopłaty do samochodów elektrycznych w całej Europie pokrywały lub pokrywają pierwszą wpłatę za auto. Niemieckie SPD planuje wykorzystać tę ścieżkę, by uruchomić leasing socjalny elektryków: państwo oficjalnie wzięłoby na siebie opłatę startową, tymczasem osoby o konkretnym statusie materialnym, które muszą korzystać z samochodów, mogłyby nimi jeździć ponosząc jedynie koszty miesięcznego abonamentu w wysokości 99 euro. Taki leasing trwałby przez trzy lata.
Niemiecki leasing socjalny na wzór francuskiego
Rzeczniczka niemieckiej partii SPD ds. transportu ujawniła tygodnikowi Wirschaftswoche, że leasing socjalny został obmyślony na wzór francuskiego. Ten ostatni cieszył się gigantycznym zainteresowaniem, w zaledwie półtora miesiąca złożono wnioski na 50 000 aut, chociaż pierwotnie mowa była o dofinansowaniu tylko 20 000 samochodów. Nabór wstrzymano w lutym 2024, miała to być pauza „do końca roku”, jednak od tamtej pory nie ogłoszono żadnego podobnego projektu. Być może kolejny program wystartuje w drugiej połowie 2025 roku.
Niemiecki leasing socjalny ma ruszyć w 2027 roku (źródło), akurat wtedy, gdy Volkswagen będzie gotowy z VW ID.2 (2026) i najmniejszym i najtańszym w gamie VW ID.1 (2027). SPD planuje wesprzeć osoby o niskich, ale też średnich dochodach, tj. wynoszących 40 000 do 60 000 euro brutto (równowartość 170 000 do 256 000 zł, około 14 200 do 21 400 zł miesięcznie). Państwo pomoże ludziom w pozyskaniu samochodów, jeśli ci będą ich potrzebować, a firmy nie będą w stanie zapewnić im pojazdu służbowego.
Partia nie chciałaby promować aut wytwarzanych w Chinach – i nie chodzi tutaj o konkretne marki, lecz o miejsce, gdzie zlokalizowane są fabryki. Dlatego uwzględniany byłby także ślad środowiskowy. Teoretycznie do programu kwalifikowałyby się modele spalinowe, tym niemniej towarzyszący im ich ślad węglowy eliminowałby je już na wstępie. Dofinansowania byłyby przeznaczane na pozyskanie modeli kosztujących od 20 000 do 25 000 euro, co w Polsce oznacza kwoty z przedziału 88 000 do 110 000 złotych. Dodajmy, że są to dokładnie bazowe ceny zapowiadanych VW ID.1 i VW ID.2.
Dofinansowania byłyby wypłacane z budżetu unijnego Funduszu Klimatyczno-Społecznego, który pozyskuje środki w oparciu o regulacje dotyczące ETS. Wirschaftswoche ocenia, że w programie mogłoby wziąć udział nawet 850 000 niemieckich gospodarstw domowych.