Niemieckie „Centrum Zarządzania Motoryzacją”, CAM, które „mierzy przyszłość mobilności samochodowej”, oceniło, że najbardziej innowacyjnym koncernem motoryzacyjnym świata jest Grupa BMW. Na drugim miejscu pojawiło się chińskie Geely, właściciel m.in. marki Volvo, trzeci dojechał SAIC, mocno współpracujący z koncernem Volkswagena, ale funkcjonujący również na własną rękę w ramach choćby MG Motor.
Grupa BMW liderem z nowinkami
Grupa BMW wśród trzydziestu grup i koncernów motoryzacyjnych zaprezentowała w sumie 70 innowacji technologicznych, z czego 27 odkryła jako pierwsza. BMW zdobyło w sumie 151 punktów, tuż za nią uplasowało się Geely, które zgromadziło 149,4 punktu. Wśród marek popularnych najsilniejsze okazało się Mini przed Hyundaiem i Toyotą, w grupie producentów premium najsilniejsi byli Mercedes, BMW i Xpeng:
Wśród nietuzinkowych odkryć koncernu z Monachium wymieniono m.in. „autopilota” o 3. poziomie autonomii przykrojonego do sterowania samochodem podczas jazdy w korku a zainstalowanego w BMW serii 7, zatwierdzanie zmiany pasa ruchu gestem (spojrzeniem w lusterko), zasięg Mini Coopera (do 402 jednostek WLTP dla wersji na bazie chińskiego modelu Ora) czy potencjał w zakresie szybkiego ładowania (BMW serii 5). Oprócz tego Grupa wywarła na oceniających wrażenie w kwestii przyszłych funkcjonalności, które pojawią się w linii Neue Klasse.
Geely zebrało plusy choćby za połączenie samochodu z aplikacją mobilną (Meizu Flyme [? – red.]), SAIC było chwalone za użycie systemu multimedialnego z AI. Volkswagena zganiono za spadek, Mercedes otrzymał pochwały za hybrydy plug-in, usługi związane z łącznością i wnętrze (źródło).
W minionych latach Tesla osiągała odpowiednio drugie i trzecie miejsce, teraz uplasowała się dopiero na szóstym. Przeskoczyła Xpenga (7. miejsce) i BYD-a (8. miejsce), temu ostatniemu nie pomogło nawet to, że jest partnerem reklamowym Euro 2024, ma baterie strukturalne i ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe typu blade. W segmencie BEV-ów za innowacyjność pochwalono chińskie marki.
Nota od redakcji Elektrowozu: to całkiem interesujące, że w kontekście publikacji wyników CAM BMW zaczęło się chwalić, że też ma w fabryce liczne roboty (nagranie poniżej). Nieco wcześniej firma twardo postawiła na ogniwa cylindryczne o średnicy 46 mm, który to format został zaproponowany przez Teslę jako optymalny w kontekście pojemności, kosztów i ładowania.
New video from Figure AI.
⦿ Figure 01 robot is autonomously performing real-world work at BMW’s Spartanburg, SC factory.
⦿ All manipulations are learned as pixel-to-action NNs.
⦿ Learned behavior for metal sheet insertion or placement requires less than 1 cm of tolerance. pic.twitter.com/6JJqnYy8rc— The Humanoid Hub (@TheHumanoidHub) July 1, 2024