Niemiecki sąd nakazał wstrzymanie prac przygotowawczych do budowy fabryki Tesla Gigafactory 4. Stało się tak na wniosek ekologów, którzy nie chcą wycinki lasu i mówią o zagrożeniu dla lokalnych ujęć wody oraz zasiedlających te tereny nietoperzy, węży, wilków, jaszczurek i innych stworzeń.
Ekolodzy blokują Teslę w Niemczech. Producent może złożyć wyjaśnienia
Karczowanie drzew na terenie pod Gigafactory 4 rozpoczęto po oczyszczeniu terenu z pozostałości po drugiej wojnie światowej, 13 lutego 2020 roku. Już dwa dni później sąd wydał decyzję nakazującą tymczasowe wstrzymanie prac. Uczyniono tak po wniosku organizacji ekologicznej Zielona Liga, która zarzuca Tesli rozpoczęcie działalności bez pozwolenia na budowę, a jedynie ze zgodą na wycinkę drzew.
> NIEMCY. Protesty przeciwko Tesli. Wszystko z powodu lasu wycinanego pod Gigafactory 4
Jak informuje Bloomberg, ostateczna decyzja w sprawie powinna zostać podjęta, gdy sąd zapozna się ze skargą organizacji, w ciągu kilku najbliższych dni. Kalifornijski producent może złożyć wyjaśnienia, jeśli uzna to za stosowne. Dotychczas do mediów trafiło oświadczenie Tesli i władz landu, że tempo prac jest szybkie, ponieważ wiosną rozpoczyna się okres lęgowy ptaków – i w tedy nie będzie można tknąć ani jednego drzewa.
Karczowany pod budowę fabryki las to w przeważającej części plantacja stworzona na potrzeby lokalnej wytwórni papieru. Tesla zadeklarowała, że po wycince w innym miejscu Niemiec zasadzi trzy razy tyle drzew. Tesla Gigafactory 4 ma ruszyć w 2021 roku. Docelowo powinna produkować zespoły napędowe, samochody (Tesla Model Y, zdjęcie poniżej), baterie oraz ogniwa Li-ion.
Postęp prac na terenie przyszłej europejskiej fabryki Tesli:
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: Jako dzieci obserwowaliśmy podobne protesty na terenie budowanej nad Jeziorem Żarnowieckim Elektrowni Jądrowej Żarnowiec. Zablokowana wtedy inwestycja całkowicie zastopowała rozwój polskiej energetyki jądrowej i sprawiła, że do dziś tkwimy w kleszczach energetyki opartej na węglu.
Nie do końca jesteśmy w stanie pojąć, jak ekolodzy mogą blokować fabrykę samochodów elektrycznych, a nieszczególnie interesują się zakładami wytwarzającymi samochody spalinowe…