Najdłuższy przejazd na jednym ładowaniu jest, powiedzmy, łatwy do zrealizowania: trzeba wyłączyć klimatyzację, jechać 30-40 km/h za ciągnikami i z wiatrem oraz modlić się o pogodę. Gdy jednak wprowadzimy dodatkowe ograniczenie czasowe (=24 godziny), robi się intrygująco. Czy lepiej jechać szybko, ale ładować często? A może wolno, żeby więcej przejechać między ładowaniami? Oto odpowiedź.

Rekord jazdy samochodem elektrycznym w ciągu doby

Dotychczasowy rekord należy do kierowcy, który przejechał samochodem Tesla Model S P85D aż 2 424 kilometrów. Okazał się dużym wyzwaniem dla zapaleńców z Niemiec, którzy postanowili pobić go Hyundaiem IONIQ Electric.

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Obydwa samochody bardzo się od siebie różnią: Model S ma baterie o pojemności 85 kilowatogodzin (kWh), IONIQ Electric – 28 kWh. Oznacza to, że koreańskie auto powinno się zatrzymywać do ładowania mniej więcej trzy razy częściej niż Tesla.

> Przywileje dla samochodów elektrycznych w Polsce? RZĄD: umiesz liczyć? Licz NA SIEBIE

Co udało się osiągnąć Niemcom? W ciągu doby przejechali łącznie 2 105,5 kilometra. Przed pierwszym ładowaniem zrobili nim 158 kilometrów, później już co 112 przez około 22 minuty każde. O ile 22 minuty przy ładowarce są czasem „w sam raz” na rozprostowanie kości, toaletę i przekąskę, o tyle 6-7 godzin w ciągu doby przy ładowarce daje miejsce do sporych optymalizacji.

Testerzy IONIQa deklarują, że ustawiali tempomat na 140 km/h – co jest szybkością dość wysoką jak na auto elektryczne – oraz jeździli w wielkiej pętli. Za każdym razem ładowali się w tym samym miejscu, w 70 kilowatowej ładowarce w niemieckim Fuerholzen.

Łącznie w ciągu doby przejechali 2 105,5 kilometra, czyli o 318,5 kilometra mniej niż kierowcy Tesli.

Pobór energii na całej trasie wyniósł 18,5 kWh na 100 kilometrów, co przy cenie za 1 kWh wynoszącej 0,6 złotego, równa się 11,1 złotego za każde 100 kilometrów jazdy. Gdyby chcieć za te pieniądze kupić benzynę, samochód musiałby więc spalać około 2,5 litra na 100 kilometrów. Przy jeździe 140 km/h na tempomacie!

Rekordu pobić się nie udało, ale Niemcy są bardzo zadowoleni z wyniku.

> Ile ładuje się Nissan Leaf? Jaki jest czas ładowania samochodu elektrycznego z domowego gniazdka?

Rekordy jazdy samochodami elektrycznymi na Facebooku – POLUB NAS:

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 4.7]