Wrzesień w Norwegii to kolejny miesiąc, w trakcie którego grunt usuwał się spod stóp starym hybrydom (HEV) i samochodom spalinowym (ICE). Sprzedaż zdominowały zdecydowanie auta elektryczne, w tym dwie Tesle: 1/ Model Y i 2/ Model 3, które wygenerowały niemal 1/3 (32 procent) wolumenu sprzedaży na rynku samochodów nowych!

Samochody spalinowe w odwrocie. Wliczając w to hybrydy

We wrześniu 2021 roku samochody zeroemisyjne (niemal wyłącznie elektryczne) sprzedały się w liczbie 13 946 egzemplarzy, co odpowiadało za 77,5 procent całego rynku aut nowych. Najchętniej kupowanymi autami były:

  1. Tesla Model Y – 3 563 egzemplarze,
  2. Tesla Model 3 – 2 218 egzemplarzy,
  3. Skoda Enyaq iV – 787 egzemplarzy,
  4. Toyota Rav4 – 702 egzemplarze,
  5. Audi e-tron – 672 egzemplarze,
  6. Volkswagen ID.4,
  7. Hyundai Ioniq 5,
  8. Ford Mustang Mach-E,
  9. Volkswagen ID.3,
  10. Nissan Leaf (źródło).

W tym zestawieniu jest tylko jeden model, który NIE występuje w wariancie czysto elektrycznym: Toyota Rav4. Ale nawet tutaj sprzedaż musiała ciągnąć w górę wersja hybrydowa plug-in (ładowana z gniazdka, PHEV), ponieważ wszystkich starych hybryd w Norwegii sprzedało się we wrześniu zaledwie 582 sztuki (porównaj z wynikiem Rav4 powyżej)! Dla porównania: samochodów czysto benzynowych były 548 egzemplarzy, diesli – 408 egzemplarzy. Łącznie wszystkie rodzaje hybryd odpowiadały za 17,2 procent rynku we wrześniu i 28,4 procent od początku roku 2020.

Gigantycznym sukcesem okazał się oczywiście początek dostaw Tesli Model Y. Elektryczny crossover przeskoczył swoją starszą siostrę, ale, powiedzmy to jasno, oglądamy realizację zamówień czekających od dobrych dwóch lat. Najbliższe dwa-trzy kwartały powiedzą nam, czy był to jednorazowy pik, czy może trend utrzyma się na poziomie stabilnych, dajmy na to, 40 procent obecnego rezultatu.

Między dwoma pierwszymi miejscami a brązowym medalistą jest przepaść. Gdyby to był maraton, Model Y przebiegłby go w 30 minut, Model 3 wściekałby się, że jest „dopiero” po 40 minutach, a cała reszta zaczęłaby się pojawiać na mecie po upłynięciu co najmniej 2 godzin. Tym niemniej cieszy dobry wynik Skody Enyaq iV, bo wygląda na to, że nabywcy doceniają przestronną kabinę i największy bagażnik wśród aut opartych na platformie MEB. Dodajmy, że ten bagażnik jest o zaledwie 20 litrów mniejszy niż w droższym Audi e-tron (585 litrów vs 605 litrów).

W roku 2021 najlepiej sprzedającym się samochodem w Norwegii jest Tesla Model 3. Druga do końca września była Toyota Rav4, trzeci na premię lotną dotarł Volkswagen ID.4. Ale chyba najciekawsze widać na końcu zestawienia TOP20: Kia Niro sprzedaje się lepiej niż Toyota Corolla.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: wiecie, co jest najlepsze? Że nim się obejrzymy, dokładnie to samo będziemy pisać o Polsce. Będziemy zastanawiać się czy tania Tesla pobije wynik starszych wariantów i przebije Volkswagena ID.3 / VW Trinity oraz jak to się stało, że na rynku pozostały resztki niektórych marek, które onegdaj dominowały w rankingach sprzedaży.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4]