Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego podał statystyki rejestracji samochodów nowych w Polsce. Najchętniej wybierano auta elektryczne marek Tesla, Kia i Mercedes, najczęściej kupowano Teslę Model Y, Model 3 i Dacię Spring. Wyprzedaże dobrze zrobiły Nissanowi Ariya, który zaczął się pojawiać na ulicach – w I kwartale samochód ulokował się na 8. miejscu w Polsce. Ogólnie kupiliśmy 5 107 BEV-ów, 5 783 PHEV (hybrydy ładowane z gniazdka) i aż dwa auta na wodór.
Statystyki sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce
TOP10 marek od stycznia do końca marca 2025 roku jest następujące:
- Tesla – 899 egzemplarzy,
- Kia – 537 egzemplarzy,
- Mercedes – 373 egzemplarzy,
- Dacia – 320 egzemplarzy,
- Hyundai – 310 egzemplarzy,
- BMW – 270 egzemplarzy,
- Nissan – 262 egzemplarze,
- Audi – 261 egzemplarzy,
- Volvo – 210 egzemplarzy,
- Mini – 167 egzemplarzy.
W zestawieniu uderza pozycja Tesli, która wygrała z całą konkurencją, choć przez 2,5 miesiąca przestawiała się na produkcję nowego Modelu Y – a mówimy przecież o najchętniej wybieranym aucie producenta. To też jedyny producent, który według mediów i wielu kont na Iksie „był bojkotowany” czy wręcz „należy go bojkotować”. Myślenie życzeniowe nie zadziałało.

Tesla Model 3, Tesla Model Y w Hiszpanii (c) Tesla
Dobrze idzie Mercedesowi, świetnie wypadła Dacia za sprawą bodaj najtańszego modelu na rynku (Spring). Jeśli weźmiemy pod uwagę mnogość modeli, Hyundai powinien deptać po piętach Kii, a tak nie jest – coś nie działa. Jednak dużo bardziej „nie działa” w Volkswagenie, który nie zmieścił się nawet w TOP10. Z tyłu zostało też Renault, nie mówiąc o markach z Chin (MG, BYD, Leapmotor). BYD sprzedał w sumie 233 samochody, elektryki i hybrydy plug-in.
Podwójnie nieznany produkt (BEV „Made in China”) działa odstraszająco, ludzie są gotowi zaryzykować zakup chińskiego pojazdu tylko wtedy, gdy jest tanio, taniej niż w europejskiej konkurencji. A żaden z chińskich elektryków z Państwa Środka tani nie jest, dlatego TOP10 sprzedaży okupują modele spalinowe. No, może oprócz Dacii Spring…
W ciągu kwartału kupiono 5 107 aut czysto elektrycznych, co jest wzrostem o 22 procent rok do roku. Najczęściej wybierano następujące modele:
- Tesla Model Y – 521 egzemplarzy,
- Tesla Model 3 – 366 egzemplarzy,
- Dacia Spring – 320 egzemplarzy,
- Kia EV6 – 250 egzemplarzy,
- Kia EV3 – 169 egzemplarzy,
- Volvo EX30 – 169 egzemplarzy,
- Hyundai Kona Electric – 159 egzemplarzy,
- Nissan Ariya – 157 egzemplarzy,
- Audi Q4 e-tron – 133 egzemplarze,
- Citroen e-C3 – 129 egzemplarzy.
Wysoka pozycja Tesli to już standard, Kia EV6 od lat cieszy się sympatią Polaków za nowe technologie i nietuzinkowe wzornictwo. Kia EV3 jeszcze nie zdołała przeskoczyć EV6, możliwe, że chodzi o stosunek możliwości do ceny, bo Hyundai Kona Electric wypada bardzo podobnie. Audi Q4 e-tron prezentuje się dobrze za sprawą gigantycznych rabatów, salony oferowały go w takim finansowaniu, że model można było otrzymać taniej niż odpowiadającego mu Volkswagena ID.4/ID.5.