Podczas polskiej prezentacji Kii EV9 pokazano nam ciekawe dane dotyczące liczby rejestracji nowych samochodów elektrycznych w Polsce. Okazuje się, że absolutnym liderem rynku w okresie od stycznia do sierpnia 2023 była Tesla, która wypracowała wynik niemal trzy razy lepszy niż drugi Volkswagen. Kia ulokowała się na trzecim miejscu, ale, jak usłyszeliśmy, walczy, żeby wrócić na drugą pozycję.
Najchętniej kupowane auta elektryczne w Polsce 2023
Ranking jest następujący:
- Tesla – 3 027 egzemplarzy, 27,8 proc. udziału w rynku, +477 proc. w stosunku do tego samego okresu w zeszłym roku,
- Volkswagen – 1 033 egz., 9,5 proc. udziału w rynku, +261 proc. r/r,
- Kia – 964 egz., 8,9 proc. udziału w rynku, +36 proc. r/r,
- Audi – 796 egz., 7,3 proc. udziału w rynku, +74 proc. r/r,
- Mercedes – 762 egz., 7 proc. udziału w rynku, +47 proc. r/r,
- BMW – 650 egz., 6 proc. udziału w rynku, +42 proc. r/r,
- Skoda – 323 egz., 3 proc. udziału w rynku, -11 proc. r/r,
- Dacia – 308 egz., 2,8 proc. udziału w rynku, +69 proc. r/r,
- Nissan – 283 egz., 2,6 proc. udziału w rynku, -12 proc. r/r,
- Renault – 276 egz., 2,5 proc. udziału w rynku, 14 proc. r/r.
W identycznym okresie zeszłego roku to Kia była liderem z wynikiem 710 egzemplarzy, ale Tesla wyskoczyła do góry za sprawą Giga Berlin. Cały polski rynek urósł o 67 procent, raczej słabo radzą sobie na nim marki, które kiedyś przodowały (Nissan, Renault). Spadek zanotowała Skoda, Peugeot i Ford wypadły poza pierwszą dziesiątkę:
Tylko do końca tego roku Kia chciałaby sprzedać 200 egzemplarzy EV9, tak jak wspomnieliśmy, marka ma zamiar wrócić na drugą pozycję w Polsce. W związku z tym uruchomiono szereg inicjatyw dotyczących cen i finansowania Kii Niro EV i Kii EV6 (bez EV9): gwarancję ceny z dnia zamówienia, subwencję do leasingu w wysokości 5 procent, subwencję do wynajmu w wysokości 9,5 procent, darmowy pakiet serwisowy na 4 lata lub 60 000 kilometrów.
Prezentacja Piotra Stobińskiego z polskiego oddziału Kii zawierała szereg innych ciekawostek, my postanowiliśmy pokazać jeszcze jeden slajd. Oto jakie rodzaje nadwozi najchętniej wybierali Polacy w 2023 roku (wszystkie marki i zespoły napędowe):
- C-SUV / crossover segmentu C – 23 proc. rynku,
- C / kompakt – 19,3 proc.,
- B-SUV / crossover segmentu B – 13,2 proc.,
- D-SUV / rodzinny SUV – 11,7 proc.,
- B / auto miejskie – 10,8 proc.,
- D / auto rodzinne – 7,1 proc.,
- E-SUV / duży SUV – 4,3 proc.,
- A – 2,2 proc.,
- E – 1,9 proc.
SUV-y i crossovery stanowiły więc ponad połowę rynku i mają lepszą dynamikę wzrostu rok do roku niż nie-SUV-y. Wyjątkiem jest tutaj segment D: