Na największym rynku elektryków w Europie, w Niemczech, powoli wraca normalność. Obcy producent przestaje się rozpychać w czołówce, w TOP5 znajdują się wyłącznie modele koncernu Volkswagena. W całym TOP10 znajdują się tylko trzy modele spoza Grupy: 6/ BMW iX1, 9/ Hyundai Inster i 10/ Tesla Model Y. Najczęściej wybierane elektryki w czerwcu to 1/ VW ID.3, 2/ Skoda Elroq, 3/ VW ID.7, w rankingu od początku roku liderem jest Volkswagen ID.7.
Niemcy wybierają [głównie] swoje auta. Musk napsocił sam sobie
Rynek u naszych zachodnich sąsiadów opisujemy w szczególnych przypadkach, chociaż powinniśmy częściej, bo tylko jednym modelem, VW ID.3, Niemcy generują niemal taką sprzedaż, jaką w Polsce wypracowały wszystkie marki i modele (2 521 VW ID.3 w czerwcu w Niemczech vs 2 818 wszystkich elektryków w Polsce w maju; danych dla czerwca jeszcze nie ma). Gdy w Niemczech dochodzi do zachwiania sprzedaży, cała Unia Europejska odnotowuje spadki.
W czerwcu nasi zachodni sąsiedzi decydowali się na następujące modele (źródło; za KBA):
- VW ID.3 – 2 521 egzemplarzy,
- Skoda Elroq – 2 437 egzemplarzy,
- VW ID.7 – 2 402 egzemplarze,
- VW ID.4 + ID.5 – 2 355 egzemplarzy,
- Skoda Enyaq – 1 922 egzemplarze,
- BMW iX1 – 1 842 egzemplarze,
- Cupra Born – 1 654 egzemplarze,
- Audi Q6 e-tron – 1 416 egzemplarzy,
- Hyundai Inster – 1 325 egzemplarzy,
- Tesla Model Y – 1 304 egzemplarzy.
Cieszy bardzo dobry wynik Skody Elroq (początek dostaw), bo oznacza, że model był mocno wyczekiwany. Nie każdy chce auto o długości 4,6+ metra (Skoda Enyaq) do miasta, mniejszy Elroq wydaje się idealnie łączyć możliwości i cenę. VW ID.3, ID.4 oraz ID.7 stają się modelami pierwszego wyboru w poszczególnych segmentach, intryguje BMW iX1, które w bazowej konfiguracji ma ledwie 150 kW/204 KM mocy i baterię o pojemności 66,5 (64,8) kWh, nie wyróżnia się więc niczym szczególnym oprócz tego, że… jest BMW?
Niemcy nigdy nie przepadali za modelami z Korei Południowej – czyżby czuli, że to zagrożenie dla ich przemysłu? – więc dziewiąte miejsce Instera to naprawdę dobry wynik. Natomiast kiepsko prezentuje się Tesla Model Y, po odświeżeniu cudem zakwalifikowała się do TOP10. W kwietniu i maju jej tam nie było.
Najchętniej wybieranymi elektrykami od początku roku są w Niemczech 1/ VW ID.7, 2/ VW ID.4+ID.5, 3/ VW ID.3. Volkswagen ID.7 (wszystkie wersje nadwoziowe) staje się takim „elektrycznym Passatem”, wygodnym autem dla rodziny z sensownym wyposażeniem, przestronną kabiną i dobrymi parametrami jezdnymi. Mocno pnie się do góry 6/ Skoda Elroq, 9/ Tesla Model Y natomiast wykręca sensowne wyniki głównie przy końcach kwartałów (luty-marzec i czerwiec).
Nota od redakcji Elektrowozu: apelowaliśmy kiedyś, by redakcje nie mówiły o ID.7, że to „elektryczny Passat”, bo to było niesprawiedliwe, skoro samochód jest większy i przestronniejszy od Arteona. Teraz widzimy, że to mogła być pomyłka. Być może dla potencjalnego nabywcy ścieżka myślowa pt. „Passat, tylko że elektryczny” jest sensowna i pozwala na podjęcie odpowiedniej decyzji zakupowej?