W pierwszym kwartale 2025 roku oraz w marcu 2025 roku dokładnie te same modele były najchętniej kupowanymi elektrykami w Europie, wynika z zestawienia Jato Dynamics. Te auta to 1/ Tesla Model Y, 2/ Tesla Model 3, 3/ Volkswagen ID.4, 4/ Volkswagen ID.7, 5/ Kia EV3. Bodaj po raz pierwszy w historii wyniki Tesli różnią się niewiele od samochodów, znajdują się w rankingu tuż za nimi, w kwartale cała pierwsza trójka ulokowała się w przedziale 20-30 tysięcy egzemplarzy.
Najchętniej kupowane auta elektryczne w Europie
Ranking TOP10 dla I kwartału jest następujący:
- Tesla Model Y – 29 770 egzemplarzy,
- Tesla Model 3 – 23 044 egzemplarze,
- Volkswagen ID.4 – 21 025 egzemplarzy,
- Volkswagen ID.7 – 18 770 egzemplarzy,
- Kia EV3 – 18 484 egzemplarze,
- Volkswagen ID.3 – 17 223 egzemplarze,
- Skoda Enyaq – 17 197 egzemplarzy,
- Renault 5 – 16 948 egzemplarzy,
- BMW iX1 – 14 397 egzemplarzy,
- Citroen e-C3 – 12 381 egzemplarzy.
W rankingu marek najlepiej wypada 1/ Volkswagen, za nim lokuje się 2/ Tesla, 3/ BMW, 4/ Audi i 5/ Renault (źródło). W marcu widać wyraźne egzemplarzowe odbicie Tesli zarówno w zestawieniu marek (kolumna po lewej, na dole), jak też modeli (kolumna po lewej, powyżej), chociaż rok do roku marka notuje dużą stratę (-30 proc.). Jeśli trend się utrzyma, firma Elona Muska sprzeda w Europie około 210-220 tysięcy egzemplarzy aut. Z tej luki korzystają praktycznie wszyscy pozostali producenci lokujący się w TOP10 zestawienia kwartalnego, na minusie jest tylko Volvo (-30 proc.), bo pierwszy zachwyt EX30 minął a EX90 raczej nie wzniesie się na poziomy swego dwukrotnie tańszego brata.
W pierwszym kwartale 2025 roku chińscy producenci sprzedali w Europie 153 646 samochodów, co jest wzrostem o 91 procent rok do roku. Połowę wyniku wygenerowano w marcu. Jak mówi Felipe Munoz, globalny analityk w Jato Dynamics, „Marzec był przełomowym miesiącem, gdy chodzi o rejestrację aut elektrycznych w Europie. Pozytywna reakcja na stale poszerzającą się ofertę ma wreszcie realny wpływ na rynek”. Słowem: samochody elektryczne kupowane są coraz częściej i chętniej.
Najczęściej wybieranym modelem niezależnie od rodzaju napędu był Peugeot 208, druga dojechała Dacia Sandero, trzeci był Renault Clio. W TOP10 nie pojawił się żaden model czysto elektryczny.