Zgodnie z danymi zebranymi przez portal EV-Sales, w pierwszej połowie 2019 roku Tesla Model 3 była najchętniej kupowanym samochodem elektrycznym na świecie. Sprzedano więcej egzemplarzy tego jednego konkretnego modelu niż aut z kolejnych trzech miejsc razem wziętych! Elektryk zaczyna podejmować walkę z podobnymi sobie samochodami spalinowymi.
Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych na świecie [I połowa 2019]
Spis treści
Zgodnie z danymi zgromadzonymi przez portal EV-Sales (źródło), ranking najchętniej kupowanych samochodów elektrycznych i zelektryfikowanych w okresie styczeń-czerwiec 2019 wygląda następująco (hybrydy plug-in zostały zaznaczone italikiem):
- Tesla Model 3 – 128 372 egzemplarzy,
- BAIC EU-Series / serii EU – 49 076 egzemplarzy,
- BYD Yuan EV – 43 484 egzemplarze,
- Nissan Leaf – 35 038 egzemplarzy,
- Mitsubishi Outlander PHEV – 26 888 egzemplarzy,
- BYD e5 – 26 095 egzemplarzy,
- Renault Zoe – 24 594 egzemplarze,
- BYD Tang PHEV – 24 174 egzemplarze,
- Geely Amgrand – 23 715 egzemplarzy,
- SAIC Roewe Ei5 – 22 455 egzemplarzy,
- Hyundai Kona Electric – 20 972 egzemplarze,
- BMW i3 + i3 REx – 20 309 egzemplarzy.
Jeszcze na początku 2019 roku Nissan chwalił się, że Leaf jest „najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym na świecie”, ale lada chwila producent będzie musiał zrezygnować z tej narracji. Przy tym tempie sprzedaży Tesla Model 3 pozostawia daleko w tyle całą elektryczną konkurencję i podejmuje walkę ze spalinowymi konkurentami.
Według danych Carsalesbase, Audi sprzedało na świecie przez cały rok 2018 314 tysiąca egzemplarzy Audi A4 we wszystkich wariantach. Co daje około 157 tysięcy egzemplarzy w pół roku. A Tesla sprzedała 128 tysięcy egzemplarzy Modelu 3…
BYD Yuan EV – tani i dobry?
Samochody BAIC EU- to seria niewielkich aut miejskich o umiarkowanie interesującym wyglądzie. Zupełnie inaczej prezentuje się auto zajmujące trzecie miejsce w zestawieniu – uznaliśmy, że warto je przedstawić. Otóż BYD Yuan EV to niewielki crossover (segment B-SUV) wyposażony w baterię o pojemności 53,2 kWh, która według danych producenta pozwala na przejechanie około 290-300 km na jednym ładowaniu (410 km NEDC).
> Aktualne ceny samochodów elektrycznych w Polsce [sierpień 2019]
Pozostałe dane techniczne BYD Yuan EV są rozsądne i wyważone: silniki o mocy 70 (95 KM) lub 120 kW (163 KM) i momencie obrotowym 180 lub 280 Nm pozwalają na przyspieszenie do 50 km/h (nie 100 km/h!) w 5,8 lub 3,9 sekundy. Bo tutaj nie chodzi o szaleństwa.
BYD Yuan EV ma być zgrabnym crossoverem dla singli i par, które chcą wygodnie poruszać się po mieście i jego okolicach. Szczególnie mocno widać to w cenie – auto (z dopłatami) rozpoczyna się od 109 900 yuanów, czyli równowartości 61 tysięcy złotych (!). Mocniejsza wersja startuje od równowartości 78 tysięcy złotych. Aż się łezka w oku kręci, bo to mniej więcej połowa kwoty, jaką w Europie zapłacimy za należącego do tego samego segmentu Hyundaia Kona Electric…
Wszystkie zdjęcia: BYD Yuan EV (c) BYD