Według zestawienia przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w okresie od stycznia do końca kwietnia 2025 roku Tesla była najchętniej wybieraną marką samochodów elektrycznych w Polsce a jej modele zajęły odpowiednio pierwsze i trzecie miejsce. Natomiast najnowsze dane za kwiecień dla Niemiec pokazują, że pierwszą trójkę najczęściej rejestrowanych modeli stanowią Volkswageny: 1/ ID.7, 2/ ID.3, 3/ ID.4 + ID.5. Pierwszy elektryk spoza koncernu Volkswagena jest na siódmym miejscu, Tesli w TOP20 nie ma wcale.

Jakie elektryki kupują Polacy, a jakie Niemcy?

Zastrzeżmy raz jeszcze na wstępie, że statystyki nie są porównywalne, ponieważ dotyczą różnych okresów. W Polsce są to cztery miesiące od początku roku, w Niemczech sam kwiecień. Z drugiej strony: rynek naszych zachodnich sąsiadów jest na tyle duży, że potrafi wygenerować nasze roczne wolumeny w miesiąc. Przy sprzyjających wiatrach roczna sprzedaż BEV-ów w Polsce zostanie w Niemczech wygenerowana jednym modelem. Widać to po statystykach ACEA, od początku roku w Polsce nabywców znalazło 7 659 elektryków, tymczasem Niemcy kupili w samym tylko kwietniu 45 535 aut czysto elektrycznych.

Przejdźmy do meritum: od początku stycznia do końca kwietnia 2025 Polacy kupowali następujące samochody elektryczne (źródło):

  1. Tesla Model Y – 670 egzemplarzy (-32,7 proc. rok do roku),
  2. Kia EV6 – 421 egzemplarzy (202,9 proc. r/r),
  3. Tesla Model 3 – 419 egzemplarzy (porównaj z miejscem nr 2 w rankingu; -15,9 proc. r/r),
  4. Dacia Spring – 383 egzemplarze (167,8 proc. r/r),
  5. Kia EV3 – 309 egzemplarzy (–, tj. brak danych sprzed roku),
  6. Citroen e-C3 – 307 egzemplarzy (–),
  7. Hyundai Kona Electric – 236 egzemplarzy (263,1 proc. r/r),
  8. Volvo EX30 – 220 egzemplarzy (-57,4 proc. r/r),
  9. Leapmotor T03 – 213 egzemplarzy (–),
  10. Skoda Elroq – 169 egzemplarzy (–).

Skoda Elroq RS (c) Skoda

Ciekawy jest wynik Tesli, która powinna już przecież „bankrutować”. Kia EV6 zawdzięcza rezultat wyprzedażom minionych roczników, ale to dobra sytuacja, bo auto oferuje dobry stosunek możliwości do ceny. Dostawy Kii EV3 właśnie wystartowały, to samo dotyczy Citroena e-C3, Leapmotor T03 czy Skody Elroq. Gwiazda Volvo EX30 powoli przygasa, dystrybutor powinien rozważyć kampanię promocyjną modelu.

W kwietniu sytuacja prezentowała się następująco (źródło):

  1. Citroen e-C3 – 215 egzemplarzy,
  2. Kia EV6 – 171 egzemplarzy,
  3. Leapmotor T03 – około 158 egzemplarzy,
  4. Tesla Model Y – 148 egzemplarzy,
  5. Kia EV3 – 140 egzemplarzy,
  6. Skoda Elroq – 87 egzemplarzy,
  7. Hyundai Kona – 77 egzemplarzy,
  8. Dacia Spring – 63 egzemplarze,
  9. Tesla Model 3 – 54 egzemplarze,
  10. Volvo EX30 – 51 egzemplarze.

Jeśli chodzi o wynik kwietnia dla Niemiec, ranking TOP10 prezentuje się tak (za kanałem Nextmove):

  1. VW ID.7 – 3 133 egzemplarze,
  2. VW ID.3 – 2 989 egzemplarzy,
  3. VW ID.4 + VW ID.5 – 2 629 egzemplarzy,
  4. Skoda Elroq – 2 402 egzemplarze,
  5. Cupra Born – 1 870 egzemplarzy,
  6. Skoda Enyaq – 1 814 egzemplarzy,
  7. BMW iX1 – 1 497 egzemplarzy,
  8. Audi A6 e-tron – 1 420 egzemplarzy,
  9. Cupra Tavascan – 1 326 egzemplarzy,
  10. Audi Q6 e-tron – 1 082 egzemplarze.

BMW iX1 (c) BMW

Tuż za Q6 e-tron ulokowały się jeszcze Fiat 500e, Hyundai Inster i BMW i4. Kia EV3 osiągnęła wynik Opla Corsy Electric a pierwszy model z Chin, MG 4, dojechał na 19. pozycji. Niemcy wyraźnie preferują Volkswageny czy, szerzej, auta koncernu Volkswagena. Dla osób, które dotychczas śledziły statystyki, brak w tej grupie Tesli, będzie sporym zaskoczeniem. Nasi zachodni sąsiedzi mówią jednak wprost, że nie chcą kupować samochodów od człowieka, który popiera AfD, partię skrajnie prawicową, którą raptem kilka tygodni temu uznano za ekstremistyczną – a przez to mogącą podlegać inwigilacji.

Zobaczymy, czy jest to chwilowy trend. Czas pokaże:

Wypowiedź Zenka Martyniuka dla kanału Interia.pl

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: