Jato Dynamics podało statystyki sprzedaży najchętniej kupowanych samochodów elektrycznych w Europie dla lutego 2025. W rankingu spadków najgorzej wypadło MG (-67 procent rok do roku), drugi był Fiat (-47 proc.), trzecia Tesla (-44 proc.), która oczywiście wzbudza największe emocje. Najchętniej kupowane marki BEV-ów należące do chińskich koncernów to 1/ Volvo, 2/ BYD i 3/ Polestar. Najchętniej kupowane auta elektryczne w ogóle produkowali 1/ Volkswagen, 2/ Tesla i 3/ BMW.

Samochody elektryczne w Europie [luty 2024]

Ranking TOP10 największych marek [nie mylić z koncernami – red.] sprzedających elektryki prezentował się w minionym miesiącu następująco (źródło):

  1. Volkswagen – 19 565 egzemplarzy, +180 procent,
  2. Tesla – 15 737 egzemplarzy, -44 procent,
  3. BMW – 13 475 egzemplarzy, +20 procent,
  4. Audi – 9 868 egzemplarzy, +70 procent,
  5. Renault – 9 387 egzemplarzy, +96 procent,
  6. Kia – 8 153 egzemplarzy, +56 procent,
  7. Mercedes – 7 363 egzemplarze, +5 procent,
  8. Peugeot – 7 200 egzemplarzy, +1 procent,
  9. Skoda – 6 922 egzemplarzy, +63 procent,
  10. Volvo – 6 656 egzemplarzy, -30 procent.

Świetnie prezentuje się Volkswagen, którego w górę ciągnie VW ID.7, ale też szeroka oferta modelowa z dużym crossoverem (ID.4) i małym hatchbackiem (ID.3), który w dodatku sprzedawany był w bardzo korzystnych promocjach. Dobrze idzie Audi, Q6 e-tron depcze po piętach Q4 e-tron. Kia zadebiutowała z EV3 i też pomogło. Górna piątka najczęściej wybieranych modeli to 1/ nadal Tesla Model Y (mimo nadchodzącego liftingu), 2/ Tesla Model 3, 3/ VW ID.4, 4/ Renault 5, 5/ VW ID.7. Niemal połowa listy TOP25 to nowości.

Ale w rankingu najbardziej spektakularnych wzrostów liderzy są inni:

  1. Mini – +804 procent, 5 123 egzemplarze,
  2. Porsche – +459 procent, 2 521 egzemplarzy,
  3. Xpeng – +259 procent, 1 034 egzemplarzy,
  4. Citroen – +190 procent, 6 202 egzemplarze.

Jeśli chodzi o marki należące do chińskich koncernów, TOP5 prezentuje się następująco. W nawiasach podaliśmy pozycję w rankingu ogólnym:

  1. Volvo (10) – 6 656 egzemplarzy, -30 procent,
  2. BYD (15) – 4 436 egzemplarzy, +94 procent,
  3. Polestar (21) – 2 405 egzemplarzy, +84 procent,
  4. MG (22) – 2 260 egzemplarzy, -67 procent,
  5. Xpeng (25) – 1 034 egzemplarze, +259 procent.

Jato nie waha się podsumować, że chińskie marki weszły w lukę, która powstała po Tesli, bo sprzedały w lutym więcej samochodów niż firma Elona Muska. BYD powoli zaczyna piąć się w górę, chociaż w Europie już widać ich powolną zmianę strategii. Wobec stosunkowej nieufności nabywców do aut elektrycznych – nie mówiąc już o tych produkowanych przez Chiny – poszerzana jest oferta modeli spalinowych (hybrydowych).

Nota od redakcji Elektrowozu: Jato Dynamics nie ma żadnego problemu, by nazwać Volvo marką chińską (precyzyjniej: należącą do Chińczyków, Chinese-owned). W Polsce Volvo nie jest dołączane do tej grupy, wbrew faktom zresztą.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 3.3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: