Na Iksie pojawiło się nagranie Tesli, która pod kontrolą (Nadzorowanego) FSD / FSD (Supervised) wyjechała samodzielnie z garażu podziemnego. Budowla raczej nie została do tego specjalnie przygotowana czy wyposażona. Mercedes obiecuje zbliżoną technologię w EQS-ie na jednym parkingu na świecie, Xiaomi w SU7 też, tyle że w okolicznościach, których sugerują wcześniejsze przemierzenie i nagranie tej konkretnej trasy.
FSD (Supervised) kontra inne technologie
Trasa pokonywana przez (Nadzorowane) FSD w garażu jest dość łatwa. Kierowca wyjeżdża z miejsca parkingowego, po czym auto – po pokonaniu kilku zakrętów – samodzielnie trafia na powierzchnię i kontynuuje drogę do celu. Ale warto przypomnieć, że mówimy o lokalizacji pod ziemią, gdzie nie ma dostępu do systemu GPS. Inne metody łączności też mogą być ograniczone:
Tesla FSD drove the entire way from underground garage to home after a Toronto FC game last night… (~50 minute drive). Check out the bold moments below!
this is insane in a good way @elonmusk
0:05 underground parking escape success
0:34 Liberty Village night traffic
2:00… pic.twitter.com/U0aA5XILWH— Chansoo Byeon (@ByeonChansoo) May 6, 2024
Mercedes obiecywał bardzo podobną technologię na parkingu P6 w Stuttgarcie (Niemcy), z tym zastrzeżeniem, że parking zostanie uzbrojony w dodatkowe czujniki. W dodatku kierowca miał wprowadzić auto na teren budowli i wyjść z pojazdu. Pod koniec 2022 roku Bosch i Mercedes zapowiadali, że auta „będą nawet potrafiły zjeżdżać i wjeżdżać po rampach”, co na filmie z Teslą nie wydaje się jakimś szczególnym osiągnięciem, trzeba wszak podkreślić, że Nadzorowane (FSD) nie musi pokonywać kilku pięter. Takie utrudnienie może wszystko zmienić.
Na tym tle zaskakująco dobrze prezentuje się technologia w Xiaomi SU7: samochód zupełnie sam zjeżdża kilka poziomów w dół i zajmuje miejsce w pobliżu ładowarek. Nie jest jasne, czy parking został wyposażony w dodatkowe czujniki, jest natomiast niemal pewne, że droga została przemierzona i nagrana już wcześniej, bo po drodze widać inne wolne miejsca. Tym niemniej niemieckie auta potrafią powtórzyć taki manewr na dystansie do parudziesięciu metrów, tymczasem Xiaomi SU7 przejeżdża co najmniej kilkaset metrów.
Nagranie brzmi jak z wnętrza batyskafu, na samym końcu widać na ekranie drogę, którą pokonał samochód: